Gransirap

Förra våren gjorde jag granskottssirap. Denna våren likaså. Men årets granskottssirap har jäst!
När man gör granskottssirap kan man göra på olika sätt. Jag lägger i granskott i en glasburk och varvar med socker och skivad citron. Sedan får det stå tills det blivit som en sirapslik koncistens i burken och då silar man av skott och citron. En variant på detta är att skippa citronen och bara ta granskott och socker.
 
Nu har jag gjort gransirap istället, men eftersom barrens celler är tömda på nästan allt vatten inför vintern måste man tillsätta vatten själv. Jag har då kokat ett granbarrste som jag också hade i skivad citron i. När allt har kokat i tills vätskan reducerats till hälften, har jag silat av barr och citron och rört ner så mycket socker att det nästan är mättat på socker. Sockret får lösa sig i vätskan (teet) och sen häller jag upp i en glasburk där det får svalna.
Klart!
 
 
 
Jag plockade en bunt grankvistar, klippte av alla barr och lade dem i en kastrull. Skivade 3-4 citroner och hällde på ca.2dl vatten. Kokade tills det var hälften av vattnet kvar, silade bort barr och citron och hällde i socker.
 
Gran och tall innehåller terpener som lindrar halsen när man har hosta eller ont i halsen. När jag var i Italien för en massa år sedan köpte jag tallhalstabletter som skulle lindra min rethosta. Det var förresten på ett munkkloster.
Läs mer om granens nytta här:
 
Jag använder sirapen i hett vatten eller som sötning i te eller när jag bakar eller på barnens gröt när de har hosta (och ibland bara för att det är så himla gott).
Det skulle nog vara väldigt gott på vaniljglass eller till starka ostar också.
Publicerat i Allmänt