Återbruk av grönsaker

På senaste tiden har man kunnat läsa om hur man återanvänder alla möjliga grönsaker. När man använt en purjolök till exempel så slänger man ju bort den nedersta rotdelen. Tydligen kan man sätta ner den i vatten och få purjolöken att växa en gång till! Sånt måste testas såklart!
Och det verkar fungera!
 
Allt grönt som kommit upp ovanför den nedre vita delen har växt upp efter att löken först stått i vatten och sedan planterats i såjord. Den har nästan vuxit 20cm!
 
Tydligen ska man kunna göra ungefär samma sak med morötter. Jag börjar med att testa med en morot. Det kommer inte att växa ut en ny morot, men tanken är att man tar blasten och hackar ner den i en sallad.
Ja, man kan äta morotsblast förutsatt att det är ekologiskt odlade morötter.
 
Och så vitlök såklart! Jag tog en hel lök som låg i kylen och som började se trött ut. Det hade redan växt lite för stora groddar i löken för att den skulle kännas kul att använda. Jag satte ner löken i vatten och det stank något alldeles fruktansvärt. Död vampyr var en lindrig liknelse... Jag satte ner den i jord i stället och genast försvann stanken. Här är tanken att man hackar ner de gröna bladen som vuxit upp också till sallad eller någon maträtt.
 
Vi har redan skördat en omgång vårlök och jag trodde faktiskt att den skulle ta fart en omgång till, men de orkade inte växa mer. När det nya gröna blivit ett par centimeter långt torkade de ihop. Möjligen kan det vara så att de står för blött. Nu har jag testat i alla fall. Vårlöken kan man återbruka en gång.
 
Publicerat i Allmänt