Fast Slow-Food (Gröna Gnocchetti)

Inte helt otippat tillhör jag den skara människor som inte alls förstår varför köper en färdig pizzadeg när man ska göra hemgjord pizza. Pizzasåsen gör man själv också såklart. Men det är bra att det finns ibland. Sen har jag insett att det till och med finns färdig pannkakssmet att köpa! Det som nog ändå tog priset var en Guacamolemix jag hittade i Tacohyllan. Gissa vad man skulle tillsätta? Jo avokado och gräddfil... När jag gör guacamole tar jag avokado, gräddfil, lite tacosås, salt och peppar och eventuellt lite citron.
 
Så vad menar jag då med snabb långsammat? Är inte slow food kalops och andra långkok tänker ni? Jo det också, men jag tänker att det är mat som får ta lite längre tid än genomsnittet en vardag och där stora delar av familjen involveras i tillagningen. Där en pastarätt förvandlas från ultrasnabb till en lite längre process där även barnen är med och lagar mat från grunden, med bra råvaror. Tryter hungern allt för mycket under tiden, äter man grönsaker eller frukt. Idag kom vi hem strax efter 17. Middagen var klar 18.15 och då hade vi umgåtts utan att vare sig, mobiler eller datorer eller annat tekniskt var involverat....
 
Gröna Gnocchetti:
 
250g vetemjöl
500g spenat (jag hade fryst tinad spenat som fått rinna av)
150g riven parmesan
1 ägg
 
200g krossade tomater
1 liten gul lök
(1 vitlöksklyfta om man vill)
olivolja
salt och peppar
 
rödlök
basilika

Gör så här:
Förväll spenaten med lite salt i fem minuter. Låt den rinna av i ett durkslag.

Häll upp vetemjölet i en liten hög på ett bakbord (går bra i en lämplig skål också). Tillsätt spenaten, ägget, parmesanosten och en nypa salt och peppar.

Knåda ihop alltsammans till en jämn och slät deg. Rulla degen till tunna längder och skär dem i 2 cm tjocka bitar.

Bryn den hackade löken i oljan i en kastrull eller stekpanna. Även vitlöken om man väljer att ha i det. Tillsätt de krossade tomaterna. Smaka av med salt och peppar efter tycke och smak och låt koka upp.

Koka gnocchettipastan i rikligt med saltat vatten. Ta upp dem med hålsleven allteftersom de flyter upp till ytan och låt dem rinna av.

Häll de finkrossade tomaterna över pastan och servera med riven parmesanost och färsk basilika efter tycke och smak.

 

Billigt, enkelt, vegetariskt, ekologiskt och väldigt gott!
 
Publicerat i Allmänt