5,88 miljarder!!!

Det är vad invandringen kostar. Hur ofta får man inte höra de orden? ”Invandringen kostar!” Men får man någonsin höra VAD den kostar? Här kommer en redogörelse. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

För ett par dagar sedan refererade jag till en artikel (Facebookinlägg) av Henrik Schyffert där han skrev om vad invandringen kostar. Han tog i allt vad han orkade och skrev att man skulle kunna tänka sig att summan för invandring kostar oss 12000 kronor, men att det i själva verket rör sig om 600 kronor.

Idioter och fantasisummor dök upp på hans inlägg och jag undrade såklart vad invandringen egentligen kostar.

Så jag gjorde så som man gör nu för tiden och googlade. Det var ett evigt letande, men efter ett tag hittade jag äntligen Migrationsverkets årsredovisning för 2013 (http://www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166d29f5/1414049602234/%C3%85rsredovisning+2013.pdf) i bilaga 12, sidan 158.

Där står redovisat att de ”Utbetalade statliga ersättningar till kommuner och landsting för flyktingmottagande 2011-2013” uppgår till 5 878 039 000 kronor. Alltså cirka 5,88 miljarder kronor av våra skattemedel går till att bekosta invandringen. Det låter ju jättemycket! Eller hur!?

 

Men då ställer jag min nästa fråga; Hur mycket skatt betalas det i Sverige per år?

Enligt ekonomifakta.se (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/) kommer 60% av skatteintäkterna från inkomstskatter och arbetsgivaravgifter. De totala skatteintäkterna för år 2013 var 1 614 miljarder kronor.

60% av 1614 miljarder är 968,4 miljarder. Det är alltså det som vi skattebetalare betalar med våra löner. Och det är oftast där argumenten ligger. ”Jag vill inte betala ditten och datten med min lön!”. Så jag bortser från att 30% av de där 1614 miljarderna kommer från konsumtion och insatsvaror.

Så hur stor andel utgör invandringens 5,88 miljarder av våra skattade löner på 968,4 miljarder kronor?

Svaret är 0,6%...

 

Enligt SCB (http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Loner-och-arbetskostnader/Lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/14367/14374/149087/) är den genomsnittliga månadslönen 30600 kronor. Också detta avser år 2013.

 

Och den slutliga frågan är då hur stor del av genomsnittslönen som går till invandringen?

 

0,6% av 30600 kronor är 183,60 kronor i månaden. Eller 2208 kronor per år.

 

Denna siffra blir dessutom inte heller helt korrekt eftersom hela lönen inte går till skatt. Det är 0,6% av det man har betalat i skatt på 30600 kronor. Efter skatt har man då kvar 22505 kronor (http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/) och har alltså betalat 8095 kronor i skatt.

0,6% av 8095 kronor är 48,57 kronor i månaden. Eller 582,84 kronor per år.

Eller som Schyffert avrundade det till; 600 kronor!

Fast det är förstås bara påhittat...

 

Ifall någon fortfarande tycker att 5,88 miljarder till invandringen är för mycket?

Publicerat i Allmänt
#1 / / Anna:

En extremt dålig analys. Hade det varit så enkelspårigt att se kostnaden hade folk inte varit oense. Återkoppla när du redogör vad som är sant.

Svar: Då vill jag att du kommer med mer fakta om vart man hittar vad det kostar... Kanske du vet vad som är "sant"? Så du menar att Migrationsverket inte redovisar rätt årsredovisning?
Lovar att återkomma i frågan!
Malin

#2 / / Anna:

till att börja med så är det konstigt att du skriver sant inom citationstecken, eftersom sant inte går att bestrida. Hade jag skrivit sanning hade jag förstått...

För att simplisera lika mycket som din uträkning så kan jag förklara det på som så att när du köpen en bil så är det ju inte enbart i bilpriset som det uppstår en kostnad i att vara bilägare....

#3 / / Mormor:

Kan ej yttra mej om analysens riktighet eller ej , men kan ändå konstatera att invandringen inte är så kostsam som somliga vill göra gällande . Stå på dej gumman.

Kram fr mormor

Svar: Nej det beror nog på hur man själv vill tolka siffrorna ;) Kram!
Malin