Russintest

Vad köper ni för russin till glöggen? Eller kanske till barnens kalas?
Jag hittade ett russintest i IcaKuriren här om dagen och jag blev lite överraskad av resultatet i testet.
 
http://www.icakuriren.se/Test-Rad/Tester/Russin/
 
Garants russin är så giftiga att de egentligen inte får säljas i butik!?!
Inte helt otippat är så klart de ekologiska helt fria från bekämpningsmedel även om Saltå Kvarns innehåller mer högre andel spår av mögelgifter än vad tex Eldorados russin gör.
 
Visste ni att:
* Sverige importerar 29 300 ton vindruvor per år?
* Vi importerar 7000 ton russin varje år.
* Hela 45% av all odlad frukt är vindruvor.
* 5% av de odlade druvorna bli russin.
* 15% av allt bekämpningsmedel som används i Europa går till vindruvsodlingarna.
* 72% av de druvor som testades inom EU innehöll rester av bekämpningsmedel.
* 4,5% av de testade druvorna innehöll halter av bekämpningsmedel som överskred gränsvärdena.
           Källa: Naturskyddsföreningen genom IcaKuriren
Publicerat i Allmänt
#1 / / Jenny:

Av nyfikenhet: Varför blev du förvånad över resultatet? Att det finns gifter/bekämpningsmedel i russin, vilka märken som hade mer eller mindre eller att det inte var mer bekämpningsmedel i dem? :)

Svar: Jag blev förvånad över att mitt favorithatmärke Eldorado klarade sig så bra... Men också att Grants russin har så höga värden att de egentligen inte får säljas, men uppenbarligen gör det ändå - för att inköp inte har haft koll på vad som gäller. Eller kanske snarare struntat i det. Jag är också lite förvånad att Saltå Kvarns russin hade så mycket högre andel mögelgifter än de andra två ekologiska märkena.
Malin

#2 / / Jenny:

Ok! Ja, jag håller med om att det är knepigt att det är så hög halt mögelgifter i Saltå kvarn. Man vill ju gärna tro att ekologiska produkter inte innehåller gifter av något slag.

Svar: Ja, samtidigt som det är just hos de ekologiska man borde kunna hitta högre halter av just mögel. Lite därför man besprutar också..
Malin