Enkätuppföljning

Tänk att en enda liten fråga kan vara så himla svår att besvara på ett enkelt sätt.
Här om dagen fick jag hem en liten enkät från ArytmiCentrum. En uppföljningsenkät som man får hem 6 månader efter en ablation. En av frågorna var om man hade känt av några hjärtrusningar de senaste tre månaderna och om de hade varit av samma slag som innan eller om det var nya typer av rusningar.
Jag svarade "Nej" men med en liten Asterix bredvid som sedan hänvisade till text på baksidan av pappret. Jag råkade förstås fylla ett A4 fullt av egen text till varför jag motiverade ett Nej, när jag kanske borde skriva Ja, fast varför Nejet ändå är ett nej.
Så varför inte bara säga Nej då om det var det svaret jag ville ge?  
 
Efter första ablationen fortsatte jag att känna av dubbelslag, extraslag och rusningar i hjärtat. Framförallt när jag blev stressad eller lyfte saker över axelhöjd. Jag kunde också fortfarande ha hög vilopuls och lite andra småstörningar. Vi återbesöket tre månader efter operationen konstaterades det att "deltavågen" på EKG fanns kvar. Deltavågen är den lilla extra våg som indikerar att det finns extra ledningsbanor i hjärtat. Så det fanns ingen tvekan om att göra en andra ablation.
 
Efter andra ablationen har jag haft dubbelslag och extraslag och skrapande slag och hjärtrytm i otakt och lite rusningar. När tre månader hade gått var jag på återbesök, men deltavågen var borta den här gången. Eftersom jag från början hade ett dolt WPW-syndrom (alltså där deltavågen faktiskt inte alltid syns på EKG) kunde det inte uteslutas att det ändå var något kvar eftersom jag beskrev mina symptom.
Jag fick ett bandspelar-EKG som jag gick runt med och skrev upp allt jag kände.
När registreringen sen var analyserad syntes mycket riktigt alla dubbelslag, extraslag och rusningar (flimmerkänslor) som jag hade noterat. Men eftersom EKG såg så fint ut i övrigt så gjordes bedömningen att alla extra ledningsbanor var borta.
Det jag känner ska alltså tillhöra vad som kan räknas in i det som kan kallas normalt.
Men för mig är det ju inte normalt eftersom jag VET hur det har varit förut. Så alla typer av avvikelser registrerar min hjärna både medvetet och omedvetet.
 
Sen hade jag lite problem med en massa dubbelslag när jag var på promenad för bara några veckor sedan. Jag var tvungen att dra ner på takten för att slippa dubbelslagen. Och här om kvällen när jag skulle sova, kändes det som att hjärtat stannade ett par sekunder för att istället bara flimra utan att slå något riktigt slag. När det släppte blev armarna en smula bortdomnade. Sen var det bara att försöka sova. Utan några hjärnspöken...
 
Dessutom har jag ibland en vilopuls på 47 slag i minuten och ibland närmare 80. Så den pendlar en smula.
 
Så på frågan om jag känt besvär de senaste tre månaderna är svaret ja.
Men eftersom det ska tillhöra det "normala" så måste ju svaret bli nej.
 

På fråga 2 hade jag velat svara 1.000.000! En tiogradig skala räcker inte till för hur mycket bättre jag mår nu mot än före behandlingen.
Publicerat i Allmänt