Så gör du chokladdoppad lakritskola

Här kommer ytterligare en beskrivning till julens godsaker. Chokladdoppad lakritskola. Ett recept från Coop.
Och här är mobilbilder blandade med kamerabilder och ett mixtrande med två datorer så stå ut med bildröran...
 
Så här ser de ut när de är klara.
 
Det här behöver du till ca.20 stycken
  • 3 dl  vispgrädde
  • 3 dl  socker
  • 1 dl  sirap
  • 2 msk  lakritspulver  eller 0,5 deciliter krossad turkisk peppar
  • 1 msk  smör
  • 100 g  mörk choklad  (minst 70%)
  • 1 msk  strössel  eller flingsalt

 

Häll grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.

 

 

 

Koka upp och tillsätt lakritspulvret. Ha en visp till hands för att eventuellt hjälpa till med att lösa upp pulvret. Koka kraftigt utan lock tills smeten har en temperatur på 120–125 grader, använd kökstermometer. Det tar 30–60 minuter beroende på kastrullens storlek.

För mig tog det drygt 10 minuter! Testa för säkerhets skull med jämna mellanrum genom att göra kulprovet (se eget blogginlägg om det här)

Rör i smöret.

 

Lägg bakplåtspapper i en liten form, cirka 15x15 centimeter. Häll upp kolasmeten i formen och låt stelna i kylskåp cirka 20 minuter.

  

 

Skär den stelnade kolan i 2–3 centimeter stora bitar

 

  

 Smält chokladen i vattenbad eller i mikro.

.

 

Smält chokladen ca.1 minut på högsta effekt och låt de sista chokladklumparna smälta medan man rör i chokladen.

 

.
Doppa kolabitarna i choklad och lägg dem på ett bakplåtspapper
 
  

Garnera med strössel eller flingsalt innan chokladen stelnat. Förvara i kylskåp i burk med tättslutande lock. Lägg lite smörpapper emellan så att inte kolorna kladdar ihop.

Jag garnerade mina med chokladströssel, lavendelsocker samt syrensocker.

 

Lycka till!

Publicerat i Allmänt
#1 / / Mormor:

Mycket godis var det här . Hoppas det finns att smaka på juldagen , godisråtta som jag är .

Mormor kram kram

Svar: Mmm... Alltså kolan blev någorlunda hård, så den får jag nog koka om ifall jag ska servera den då ;) Kram kram!
Malin

#2 / / Jenny:

Såna här brukar jag också göra. Riktigt gott! Hurra för julen, när man får hänge sig åt att göra hemmagjort godis! (Det kan du väl hålla med om, även om du inte är något jul-fan? ;D )

Svar: Jenny det finns en massa bra saker med julen. Godis, glögg, julgran osv. Det är bara alla förväntningar och "måsten" som existerar som jag vänder mig emot. Och att en del tenderar att köra över andra för att "julen alltid har varit sån" och "det är tradition". Plötsligt passar inte det gamla invanda traditionerna för att det kommer in nytt folk i familjer och det försvinner folk från familjer. Några gånger har jag visst också lyckats "förstöra" både jul och nyår. Från början var det roligt och mysigt med jul, men sen börjar det ställas krav på något vis och då passar jag inte in i mallen längre. Julen är till för familjer som bara har en familj att förhålla sig till... Ändå ska man vara så glad och tacksam. Och det här säger jag inte för att jag är vuxen nu utan jag pratar om ungefär 3/4-delar av mitt liv. Min upplevelse av jul är att många människor liksom tappar sina ödmjuka sidor. Och paradoxalt nog är det väl ändå det julen handlar om i grund och botten? Ödmjukhet.
Malin

#3 / / Jenny:

Ok, jo men det kan jag hålla med om. Att det kan bli en massa måsten som inte känns kul. Vi har alltid firat i bara min familj för att undivka det, men nu när vi har blivit vuxna börjar de där måstena krypa på en. När det plötsligt blir flera familjer inom samma familj. Men iår ska vi fira med bara oss och det ska bli riktigt skönt! :)

Svar: Skönt!
Malin