Idiotiska fördomar

Jag håller på att köpa en ny bil. I 99,9 fall av 100 är bilförsäljarna män så jag blev väldigt glad när det i annonsen stod ett kvinligt namn på försäljaren. Bara det gjorde mig mer nyfiken att först åka och titta på bilen. Hur det än är så jobbar jag ju själv inom en otroligt mansdominerad bransch så jag tyckte helt enkelt att det skulle vara roligt att köpa en bil av en tjej istället för en kille. Samtidigt kunde jag inte låta bli att undra över vad det är för typ av tjej som väljer att jobba med bilförsäljning (fördom nummer 1). Å andra sidan kan man ju verkligen fundera över hur en tjej som jobbar inom sågverksindustrin är för typ. Hur som helst åkte jag till bilfirman och blev väldigt trevligt bemött av en ung blond tjej med topptrimmade naglar. Bilförsäljare? Knappast.... Mer typen som man kan se på bilsalongerna iklädd bikini liggandes på en välpolerad motorhuv. Vaddå fördom (fördom nummer 2)??? Hon var ju hur trevlig som helst! Men genast började jag ju fundera över hennes kompetens (fördom nummer 3). Vad visste en sån som hon om bilar (fördom nummer 4)? Antagligen lite i alla fall eftersom hon hade blivit anställd som försäljare. Och åter igen - vad skulle väl en tjej som jag veta om virkeskvaliteter och målningslinjer och monteringsanvisningar om olika träprodukter?

Det är så otroligt dumt så det finns inte. Att jag ens skulle tänka tanken! Jag skäms så otroligt över mig själv att jag nu nästan helt har besämt mig för att köpa en bil av henne. Inte bara på grund av att det var en kvinnlig försäljare och för att jag fick dåligt samvete över mina fördomar utan det var faktiskt bilen som fick avgöra, men om jag inte hade känt förtroende för henne så hade jag ju heller aldrig ens funderat över att köpa bilen. Man kan ju undra över hur många det är som kliver in på den där bilfirman som hellre köper en bil av hennes manliga kollega istället bara för att de först (eller hela tiden) tänkte som jag?  
Publicerat i Allmänt
#1 / / Ellie:

Och vi kvinnor i en mansdominerad branch är oftast väldigt manhaftiga och okvinnliga!

#2 / / Mormor:

Där ser vi vad könsmakten har gjort med våra tankar.
Huvaligen.

Kram kram

#3 / / Mamma:

Den som säger att den är fördomsfri ljuger. Det fina är att vara mdveten om sina fördomar, då kan man göra något åt dem. Lycka till med bilköpet!!

Kram kram

#4 / / Tennis:

Åh, fördomar har man hela tiden. Sedan jag pluggat genusvetenskap tror jag dom bara ökat, speciellt om lesbiska ; )