Syfestivaler och frikyrklighet

Sitter här på morgonen och bläddrar i Leksandsbladet och i Gagnefsbladet. Små hophäftade reklamblad i svartvitt A5-format. Leksandsbladet är något bättre än Gagnefsbladet.
Förstasidan på Leksandsbladet annonserar stort ut om
"DALA SYFESTIVAL - 90-talet utställare med försäljning!
Stort utbud av; knyppling, quilt, lappteknik, senaste mode i skinnjackor och kläder, flamsk, tovning, garner, vackra tyger för sömnad, sybehör, mönster, böcker, lösa Malung, vattentäta tyger, kappelväv, smyckesstenar, fårskinn, scrapbooking, amerikanska tyger, barnklänningar, fest- & brudkläningar, mm.
Svenska stickföreningen visar olika sticktekniker."

Varför får jag för mig att det mest är damer 60+ som åker på en sådan mässa? Det kanske är därför de lockar med smyckesstenar och scrapbooking också för att locka ett något yngre klientel. Jag har i alla fall svårt att tro att yngre personer ängnar sig åt knyppling (vilket i och för sig skulle vara rätt coolt) eller lappteknik. Men jag kanske har helt fel? Jag känner i allafall ingen som ägnar sig åt detta. Inte vävning heller. I mitt inre ser jag en kvinna i 60-årsåldern med stålgrå page, grå eller beige linnekläder, ett långt halsband i silver och fotriktiga sandaler som sitter och väver trasmattor i ljusblå toner. Men som jag har sagt tidigare så har jag ju inga fördomar, bara idéer om hur folk är...


Annars är det mest annonser för olika restauranger, idrottsklubbar, "lär dig spela ukulele" och "skogsvandringar för vuxna", lite fastigheter och lite bilar.


Gagnefsbladet däremot har en stark inriktning mot det frireligiösa.
"Förklädd gud" (verkar vara en konsert av något slag
Svenska kyrkan
Betel med förbönstimme
Djurås missionsförsamling
Gagnefs församlings barn- & ungdomsverksamhet
Sen är det mycket idrott (fotboll)
Lite vanlig reklam från olika företag i kommunen
Fastigheter
Så visst är det väl vanliga annonser som tar upp mest plats, men eftersom de kyrliga anonserna kommer förstkänns det som ett religiöst annonsblad - eller i alla fall som en väldigt religiös kommun. Det skulle vara intressant att veta. Inte för att jag bryr mig egentligen, men lite nyfiken är jag allt!

Publicerat i Allmänt
#1 / / Tennis:

Haha. Det är nog BARA damer 60+ som gör det också.

#2 / / Ellie:

Malin, du känner ju min Malin, eller hur? Hon är helt frälst i allt sånt som jag inte heller fattar. Men jäklar så duktig hon är, fast hon bara är 32 år. Kram

#3 / / Malin:

Tennis; Man kanske skulle gå dit och spana och lämna rapport sedan?



Ellie; Ja, Malin känner jag ju till:) Känns skönt på något sätt att veta att det är lite spridning på åldrarna, men det kan inte vara direkt vanligt. Fast knyppling skulle jag faktiskt vilja lära mig!

#4 / / Jenny:

Hmmm... Jag har tittat efter en kurs i lappteknik. Tror att det kan vara ganska kul... :S

#5 / / Malin:

Jenny; Haha! Men det känns ju skönt att någon dementerar mina fördomar;)