Mötet

Kön till bussen ringlade sig prydligt genom vänthallen. Var det kallt eller bara hon som frös? Hon hade sett fram mot den här bussresan länge och nu stod hon äntligen här och väntade på bussens avgång. Nervös, upprymd, glad och ledsen på samma gång. Snart var det hennes tur att kliva på den stora vita långfärdsbussen. I sin vänstra hand höll hon i en gul bussbiljett. Tur och retur, men hon hade önskat att det bara var en turbiljett och att han skulle be henne stanna kvar ute vid kusten och leva tillsammans med honom för tid och evighet. Nu stod det retur på den också och hon visste att han aldrig skulle be henne stanna kvar hos honom. Dörren ut till bussen närmade sig och utan att hon hann märka det befann hon mig plötsligt ombord. Det luktade kaffe och ostfralla, salt- och vinägerchips och en svag doft av urin kunde anas någonstans ifrån, men det kanske kom utifrån. Det var svårt att hitta en plats, men efter att ha spänt ögonen i en ung kille med stora hörlurar fick hon en plats där hans väska tidigare tydligt hade markerat att sätet var upptaget.

Bussen rullade sakta ut från terminalen, korsade de tomma spårvägarna och fortsatte sedan över floden som rann genom staden. Ett par kvarter bort befann de sig redan inne i ett radhusområde där alla dörrar var omsorgsfullt målade i en högblank röd färg. De utgjorde en fin kontrast mot den gråmulna himlen och de grå betonghusen. Här och där blommade ett körsbärsträd, påskliljorna bredde ut sig längs vägkanten och vägen blev lite bredare, husen färre och påskliljorna fler. Bussen hade kommit utanför staden och fälten på landet bredde ut sig i ett landskap som var hjärtskärande vackert. Hon hade aldrig tidigare sett gräset så grönt, fåren så vita, hästarna så svarta eller de små skogsdungarna så frodiga. Tiden flöt som i gelé och hon trodde aldrig bussen skulle komma fram.

En timme försenade kunde de första husen i staden skymtas över fälten. Hon var så nervös att kallsvetten bröt fram i handflatorna. Hon hade inget nummer till honom, men hoppades att det skulle finnas en TV-skärm där det stod att de var sena. Det tog ytterligare en halvtimme att ta sig genom staden och fram till buss- och tågstationen. Hon började leta efter honom genom de dammiga fönstren, men kunde inte se honom någonstans. Vart var han? Hon kom av bussen och såg sig omkring, men såg honom ingenstans. Tänk om han hade lurat henne, eller ångrat sig? Han fanns inte utanför stationen och han satt heller inte inne på stationens café. Hennes nervositet började övergå i ilska och klackarna på hennes höga svarta stövlar smattrade bestämt mot asfalten medan hon med bestämda steg gick runt området två varv till. Ingen där. Det var fem timmar kvar tills bussen gick hem igen.

 

När han såg henne kliva av bussen kändes det som att månader försvann. Hon var fortfarande lika vacker. Hon var till och med ännu vackrare än han kunde minnas henne. Även om hon stod en bit bort kunde han se att hennes ögon lyste så klart. Han drack upp sitt kaffe och skyndade sig ut för att hinna ikapp henne redan på andra sidan gatan innan hon hann gå sin väg. Så dum han var. Hon skulle inte gå någonstans, hon hade ju kommit hit för att träffa honom. Plötsligt blev han rädd och visste inte längre om han vågade möta henne utanför caféet. Han gick bort mot tågens perronger och satte sig på en bänk långt bort. Han hade hjärtklappning. Lika snabbt som han hade satt sig på bänken stod han åter på fötter igen och utan att han själv styrde var han på väg in mot busshallen igen.
 

Han fick åter syn på henne ute vid bussarna och gick sakta mot flickan han tidigare hade känt så väl. Hon såg arg ut och han undrade om han kände henne längre.

-         Hej Linnea! Minns du mig?

Hon vände sig hastigt om och hennes röda hår ramade vackert in hennes ansikte när det åter föll på plats. Ett leende sprack upp i hela hennes ansikte och med sin väska ståendes på golvet omfamnade varandra som om de fortfarande vore ett par.

-         Du ser verkligen bra ut.

Hon fick inte fram ett ord utan stod där stum och log. Om hon öppnade munnen skulle hela ansiktet förvridas i en grimas och hon skulle gråta okontrollerat av lycka att äntligen få se honom igen och över att all nervositet släppte. Det här var precis vad hon hade drömt om, att han skulle tala om för henne att hon såg bra ut. Hon visste att det var hans sätt att uttrycka att hon hade varit saknad.

-         Ska vi stanna på caféet här eller vill du se staden?

Hon ville inget hellre än strosa på gatorna genom staden som var hans och gå där tätt omslingrade för en stund och låtsas att de fortfarande var ett par.

 

Stadskärnan var inte så stor och de små gatorna slingrade sig fram mellan de gamla husen. De fortsatte ner mot stranden. Molnen hängde tungt från himlen och den stålgrå färgen fick dem att på ett dramatiskt och vackert sätt flyta ihop med havet och de vita vågorna. De vandrade vidare bort mot ett par svarta klippor där det var lä. De slog sig ner på en av de varma svarta stenarna och han plockade upp en liten vit snäcka som han gav till henne.

-         Jag vill att du ska minnas mig. Tänk på mig varje gång du håller den i handen.

Hon skulle aldrig glömma honom.

-         Du förstår jag skulle vilja att du stannade ett par dagar, men jag har träffat någon här.

Det stack till i hennes bröst, men det var klart att han träffade andra flickor. Hon träffade andra killar, men det var en helt annan sak. Hon var beredd på att ge upp allt hon hade hemma och skulle kunna flytta till honom redan idag om han bara hade frågat henne. Han frågade inte, han hade redan en annan. Istället för att visa sin besvikelse fnittrade hon till och sa att han gjorde helt rätt, att hon också hade någon. Han tog ett djupt andetag och såg lättad ut. Hon sträckte ut handen och kände på hans kortklippta nästan svarta hår. Det var sammetslent och hon mindes hur hon hade älskat att ta på hans hår. Hon såg på honom och möttes av hans himmelsblå ögon. De var så vackra. Han var så vacker.

 

Det är inte alltid sant att tiden läker alla sår för det finns sår man inte vill ska läka. Minnena av någonting verkligt bra, någonting verkligt äkta, som hon inte längre trodde sig kunde hitta igen.

Hon talade om att hon var tvungen att gå för att hinna med bussen tillbaka.

 

Han kramade om henne länge och hon kramade om honom hårt och innerligt tillbaka. Han kramade om henne igen.

-         Åh, jag måste få krama om dig igen så det blir ordentligt. Jag vet ju inte när jag får träffa dig nästa gång.

-         Snart min vän, snart…  

Hon vinkade från bussen och när hon åkte gav hon honom det där leendet som hon alltid gav honom när de hade varit ett par. Hon såg hans långa vältränade kropp, jeansen som satt perfekt, hans underbara hår och den blå tröjan som reflekterades i hans himmelsblå ögon. Hon saknade honom redan så det skar i hjärtat. När han försvann ur sikte trillade varma tårar ner för hennes kalla kinder. Hon visste inte när hon skulle få se honom nästa gång. Kanske aldrig.

 

Det är inte alltid sant att tiden läker alla sår för det finns sår man inte vill ska läka. Minnena av någonting verkligt bra, någonting verkligt äkta, som han inte längre trodde sig kunna hitta igen. 



Uppdrag till Inga M blir "Tågresan" 
Publicerat i Allmänt
#1 / / Nallen:

Vilken snyftare! kan väl inte säga så mycket annat jag som bara läser hojtidningar och träningstidningar. Lirar liksom inte i samma division direkt. *skratt* men den va okej enligt mej iaf.

#2 / / Malin:

Nallen; Haha! Tack! Det känns som det är lite av ett hastverk eftersom man inte har så lång tid på sig att skriva ihop något. Först ska man komma på något till ämnet och sedan skriva ihop något och sedan ska man helst hinna gå igenom det ett par gånger också. Det sista har jag inte riktigt hunnit med, men det får duga ändå;)

#3 / / Josephine:

Fint skrivet, man ser allting tydligt framför sig. En viss osäkerhet i början med de korta meningarna, jag har svårt att sätta fingret på vad, men därefter tar texten sig jättebra. Och man undrar förstås hela tiden - vad har hänt mellan dem innan? och vad känner han egentligen för henne nu? fortfarande? spännande!

#4 / / Malin:

Josephine; Tack för kommentaren! Jättebra att få någon annans syn på det hela:) Jag har ändrat lite i texten så att den är lite mer flytande. Känns det bättre eller känns den fortfarande lite "osäker"?

#5 / / Gisan:

Jag känner mig mållös...Jag fick gåshud när jag läste den. har nu läst den tre gånger och får samma känsla varje gång. Vad har hänt dem tidigare och vad kommer hända sen. För de kommer ju ses igen. De bara måste! Mycket bra!!! KRamar...

#6 / / Josephine:

jo jag tror nog det är bättre, nu tvingas man som läsare att sakta ner tempot och ta in meningarna bättre vilket ger ett mer flytande långsammare tempo än alltför(?) korta meningar.
Korta meningar har en tempohöjande effekt vilket är bra när man ska skriva något spännande eller ska fixera en omgivning eller en händelse med några korta bildsekvenser, likt en film. (jag ser för det mesta en sorts inre film när jag läser en text)

Saker som man mer eller mindre gör av sig själv, men börjar man analysera skrivandet (vilket man gör när man läser någon annans text) kommer sådanahär tankar upp...

Vanligen skriver jag inte så långa kommentarer hihi - men Inga började förra vändan och jag försöker nu hitta en konstruktiv kommentarstil jag med (vilket vore på tiden!)....

#7 / / Malin:

Gisan; Tack:)! Vad roligt att du tyckte om den. Jag är rätt nöjd själv - speciellt sedan jag ändrade om lite efter Josephines tips. Läs den gärna igen;)

Josephine; Tack igen. Jag tycker själv att det blev bättre när jag ändrade om. Var inte rädd för att ge kritik! Jag tycker bara att det är bra för hur ska man annars kunna utvecklas och bli bättre? Fortsätt så! I alla fall på mina texter;)

#8 / / Annela:

En liten fin historia om ett ögonblick i tillvaron.
Bra jobbat, Malin

#9 / / Malin:

Annela; Tack så mycket!

#10 / / Annaa M:

Hm, hjärtknipande och välbekant på något sätt. Jag vet precis i vilket land bussbiljetterna är gula och långfärdsbussarna vita.

#11 / / Inga M:

Det är skitbra skrivet! Texten flyter på och det hänger ihop. Allt är realistiskt beskrivet så att man känner att man är där och med båda två. Du beskriver ett förhållande så skört och bräckligt med så lite kvar, men innerligt. Man spricker ju nästan av nyfikenhet på att få veta vad som har hänt innan och vad som händer sedan. Du har byggt in cliffhangers här som är oemotståndliga. Det är bra dramatik!

Jag har skrivit min text om tågresan. Men jag väntar med att publicera den tills det är lite mer stabilt på blogg.se. De senast dagarna har allt krånglat, inlägg och kommentarer bara försvunnit ut i det blå. Men jag har redan skickat vidare ett ämne till Lena: "Det kvillrar av glädje". Nu har hon bl.a. helgen på sig att fundera. Ska bli spännande att se vad det kan bli.

#12 / / Malin:

Annaa; Du har så rätt så rätt;)

Inga; Tack! Vad roligt att du tyckte om den. Det kanske kommer en fortsättning senare. Eller kanske en början... Haha! Lenas ämne lät ju spännande. Tål att tänkas på själv också kanske?