Kravaller på O'Connell Street i Dublin

Jag misstänker att helgens kravaller i Dublin togs upp på nyheterna i Sverige. Jag läste i alla fall om dem på Aftonbladets hemsida där de även hade lagt ut bilder. Jag har tidigare ställt frågan om vad ”The Spike” kunde vara för någonting. AnnaaM svarade att det nog var någon form av monument som sattes upp vid millennieskiftet. Om jag har förstått detta rätt av olika beskrivningar så var O’Connell Street den gata där påskupproret utspelade sig 1916. Det uppror då män, kvinnor och barn gick ut och slogs för vad som skulle leda Irland till dess självständighet från Storbritannien. Av den anledningen har man nu satt upp ett monument på gatan som för övrigt måste vara Dublins bredaste. Hur som helst var det på den här gatan som även helgens uppror utspelade sig. Vad som var sagt att bli en fredlig demonstration ändrades snabbt. I slutändan var det Republikanerna som blev beskyllda för oredan – som vanligt. De kastade allt de kom över på allt och alla. Det är inte så svårt att få tag i saker att kasta på O’Connell Street eftersom de håller på och bygger där. Det ligger lösa gatstenar, metallstänger, bräder med spikar i (om inte annat går de att slita loss) och metallstaket som bara ska hindra folk från att kliva i gropar och så vidare. Enligt Sunday Independent kastade de även läskburkar med bensin. En polisman fick en coca cola burk med urin slängd i nacken. Det hela var väldigt organiserat. Fulla ynglingar iklädda Celtics eller Irlands fotbollströjor, halsdukar med Irlands trikolor och många med mask för ansiktet var de som fick vara inne i folkmassan och ställa till med den värsta oredan. De yngsta var inte mer än 13-14 år gamla, annars var tydligen de flesta runt 20. Vidare skrev tidningen att det i utkanten av folkmassan hade rört sig medelålders män som via mobiltelefoner (head set med blue tooth) hade kommunicerat med ynglingarna. Sunday Independent jämförde Dublin den 25 februari med Frankrike, Beirut och Irak.
Det som irländarna tycker är skrämmande är att de flesta av dessa hade åkt in till Dublin från Nordirland. Så när de kände att det var dags att dra sig undan var det bara att lämna staden och åka hem. I deras avseende måste det ju vara praktiskt i det hänseendet att det måste vara svårare för dem att åka fast.
Det kommer att kosta runt €100.000 att städa upp i staden och främst då på O’Connell Street.

Något som jag som svensk har väldigt svårt att förstå är att det faktiskt fortfarande kan vara av väldigt stor betydelse om man är protestant eller katolik när man söker jobb, främst uppe i Nordirland. För mig tillhör båda kristendomen, dessutom är jag ateist så det är ännu svårare att förstå. Jag kan på något vis förstå när det handlar om kristna och muslimer, men kristna mot kristna… Fast många små incidenter som händer här i landet och än oftare uppe i Nordirland har inte ens med religion att göra längre. Många här anser att de bara använder det som ett dåligt argument för att ställa till med bråk. Jag vet inte. Jag försöker lyssna och fråga, men svaren man får är lika opartiska som när man frågar en moderat varför socialdemokraterna är dåliga eller en socialdemokrat varför moderaterna är dåliga. Man får helt enkelt ta information från alla håll och sedan bilda sig en egen uppfattning. Det är dock ganska svårt eftersom detta har hållit på genom generationer. Här i Arklow, 45 minuter söder om Dublin, är det i alla fall väldigt lugnt. Det är bara lite IRA-klotter här och där och så knark naturligtvis.
Publicerat i Allmänt
#1 / / Mamma:

Protestant eller katolik, egentligen handlar det inte om religionen utan man är engelsman eller irländare. Konflikten handlar om att irländarna vill vara självständiga. Religioner har aldrig startat en konflikt, de har bara använts som ursäkt och för att legitimera en konflikt. Väldigt enkelt uttryckt.

Kram kram

#2 / / Annaa M:

Jo "mamma" så är det i korthet.
Det handlar mycket lite om religion men väldigt mycket om förtryck.

#3 / / Annaa M:

Lyckades missa de där bråken, konstigt!
Skulle egentligen skriva något längre till dig om alltsammans men hinner inte nu. Jag håller ju som du kanske vet på med ett bokmanus, det du skriver fick mig faktiskt att tänka över ett kapitel en extragång och inse att jag måste göra några ändringar för att vissa saker ska bli begripliga. Tack för det, det är nyttigt att ibland se saker med andra ögon än sina egna!
Tror jag ska maila dig ett par utdrag vid tillfälle.