Lunch halv elva!

Min älskade lilla lillasyster är visst inte så lite längre. I mina ögon kommer hon inte bli mer än tre till fem år gammal. Men nu har hon har börjat på högstadiet och ska går i en estetisk klass. Det kommer att passa henne utmärk!

Till saken; i skolan serverar man lunch till vissa klasser klockan 10.25! Jag frågade om det inte fanns möjlighet att äta en bit in på matrasten eller kanske rent av smita in i matsalen lite senare. Nej, lunchen var slut 11.05. Just imorgon slutar min syster klockan 14 så hon kan ju åka hem och äta mellanmål, men de dagarna då de slutar 15.30? Jo de får ta med en smörgås eller en frukt, men ändå. Jag minns att vi ibland hade lunch klockan 11, men då var man ju ibland hungrig igen när klockan var 13. Så god var inte skolmaten att man åt sig mätt på den precis. Vad gjorde vi ungar då? Jo antingen handlade vi i caféterian eller så gick vi till OK-macken en bit bort eller till Solbutiken och handlade - godis. Om skolorna ville försöka ta sitt ansvar mot den begynnande fetman hos folket, så borde de schemalägga luncherna till senare tidpunkter på dagen istället för på förmiddagen. Jag vet att det är svårt att få plats med 500 ungar i en matsal på samma gång, men kan man inte bygga ut? Eller ordna lokaler på annat vis? Dyrt så klart, men vad är dyrast? Feta ungar som blir feta vuxna som ska tas om hand av vården eller lägga ut ett par miljoner på en större matsal?
Publicerat i Allmänt