Man ska inte jämföra barn, men...

Jag kan inte låta bli att titta i min egen "Mina första år" bok.
Där har min mor skrivit in att jag skrattade första gången när min pappa bytte på mig. Det hände den 11 maj 1981. Då var jag alltså nästan 3 månader (2 månader och 3 veckor) och detsamma gäller lilla L'et också.
Mor har även skrivit att jag vände mig från rygg till mage den 20 juni 1981. Då var jag 4 månader och 2 dagar och det verkar ju stämma in på lilla knodden här också. Det tar nog en vecka till eller så innan han vänder sig helt själv.

Jag hittade en tabell på Growingpeople.se där man kan följa barns motorik.



Tidigast

Vanligen

Senast

Ligger på mage och lyfter på huvudet

1 mån

2-3 mån

4-5 mån

Griper medvetet

2 mån

3-4 mån

6 mån

Vänder från mage till rygg eller tvärtom

3 mån

5-6 mån

7-8 mån

Sitter med stöd

4-5 mån

5-6 mån

8-9 mån

Sitter själv

5-6 mån

7-8 mån

9-10 mån

Kryper.
Obs! En del barn hoppar över detta

5 mån

7-10 mån

10-12 mån

Reser sig och går utefter möbler

6-7 mån

9-10 mån

14-16 mån

Går själv

8-9 mån

10-14 mån

17-18 mån


Så än så länge verkar han vara en rätt vanlig bebis. Varken tidig eller sen. Kanske lite tidig med att vända sig, men det var ju tydligen jag med. Å andra sidan gick jag inte förrän jag var 14 månader och jag har alltid trott att det är lite i senaste laget, men det verkar ju rätt vanligt det med.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Du var nog en rätt vanlig unge förutom att du pratade tidigt och var (är) väldigt envis =D En annan sak som är ovanlig är ju att du var (är) världens goaste unge!!



Kram kram

2008-10-21 @ 22:15:52
Postat av: Malin

Mamma; Naj..:) Det är ju Lilla Ludentrollet som är världens goaste unge:)

2008-10-21 @ 23:26:27
URL: http://tilia.blogg.se/
Postat av: Mamma

I min värld finns det 3 st som är världens goaste unge, du, C och lilla L.



Kram kram

2008-10-22 @ 18:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0