Åka tåg med 3 månaders bebis.

Nu har vi landat nere i Skåne hos far. Resan gick över förväntan bra, men Lilla Ludentrollet tyckte nog ändå att det finns roligare saker här i livet än att åka tåg. Det som saknades var såklart den älskade babysittern... Men den kunde vi ju inte packa upp inne på tåget.

Följande kunde konstateras under resans gång:
* En bärsele att ha knodden i är guld värt - speciellt om man behöver gå på toa vilket kan bli nödvändigt om man sitter på olika tåg i sammanlagt 10 timmar.
* På första tåget fick jag hjälp att komma av tåget av en annan mamma som trots att hon klivit av långt innan oss stannade kvar på perongen och hjälpte oss av. På det andra tåget fick jag hjälp både på och av av samma man med fru. Han var amerikan. På tredje tåget (ett pendeltåg) fick jag ingen hjälp att komma på alls, men det var inte speciellt krångligt att komma upp för de tre trappstegen där så det var okej.
* Det gick bra att värma knoddens mat i micron i restaurangvagnen.
* Knodden bajsade ner hela sig och två filtar på sista tåget (har bara inträffat ett par gånger tidigare, så det var väl klart att det skulle hända igen när det egentligen var minst lämpligt), men även det löste sig.
* Lilla Liten gillade inte det höga ljudet från högtalarsystemet. Inne på toaletten är ljudet dessutom dubbelt så högt och när han hade bajsat ner hela sig och vi var inne på toan kom såklart ett meddelande och han blev livrädd. Ögonen blev stora som tefat, underläppen åkte ut och sedan kom jordens gallskrik. Folk måste ha trott att jag tappade honom i golvet eller något... Det var bara att snabbt torka av honom, få på en blöja och sedan snabbt som attan komma ut från toan, lägga honom i vagnen, ge honom hans napp och prata lugnande med honom för att sedan leta reda på nya kläder. Sedan fick jag försöka hålla för öronen på honom när det var fler meddelanden på gång.
* Jag som aldrig blir åksjuk blev såklart åksjuk (förmodligen för att jag var trött) på tåget till Stockholm och visste inte hur jag skulle bota det. Det var bara att stå ut och sedan vistas uomhus så mycket som möjligt innan nästa tågfärd mot Malmö, tugga friska tuggummin, dricka vatten och äta frukt. Det gick sedan mycket bättre på nästa tågresa.

Men som sagt; på det stora hela tycker jag att resan med den lilla tomten gick väldigt bra.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Haha, jag tycker mig se honom framför mig när högtalaren drog igång. De små ser så roliga ut med sina ledsna underläppar. Skönt att resan gick så bra iaf. Sugen på en repris? :D

2008-10-03 @ 23:26:04
URL: http://sofiaha.blogspot.com
Postat av: Malin

Sofia; Haha! Ja han var rätt söt, men man tycker ju så synd om dem när de blir så där rädda. Både sugen och inte sugen på en repris. Det gick ju rätt bra, men det som ställde till det lite var att man inte är så fri att gå på toa och så blev jag lite åksjuk (förmodligen för att jag var trött), men det var mest på tåget mellan Borlänge och Stockholm.

2008-10-07 @ 11:22:16
URL: http://tilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0