Baka bröd med vildjäst dag 3.

Idag fredag var det dagen D! Eller kanske B... Dags att baka ut degen som sattes på vildjäst!
 
Så här fint hade degen jäst upp i morse.
 
Nu var det dags att tillsätta alla andra ingredienser jag ville ha i.
Enligt originalreceptet ska det bara tillsättas mer mjöl, ljummet vatten och salt. Det har jag testet förut och det smakar som franskbröd. Det vill säga att det just inte smakar något alls.
Så jag tillsatte
2 dl havregryn
1/2 dl linfrön
1/2 dl honung
4 1/2 dl ljummet vatten
11-12 dl vetemjöl
1 msk salt
 
8-10 minuter i hushållsassistenten.
 
Häll lite olja i en större bunke (jag använder alltid olivolja men den ger också lite smak).
 
Ner med den nygjorda degen i den större inoljade bunken.
Nu ska det jäsa i 4 till 6 timmar till. Under tiden ska man vika degen några gånger.
I originalreceptet ska man göra det efter 1 timme och därefter varje halvtimme. Men vem har tid med det?
Jag viker när jag kommer på det.
Nu var klockan halv 10 på förmiddagen så jag skulle hinna städa och hämta storebror på skolan innan det var dags att baka ut degen runt halv 3.
 
Dags att baka ut!
 
Jag bestämde mig för att göra småfranskor. Bullarna penslades med lite mjölk och så strödde jag över lite solroskärnor som jag tryckte fast lite lätt med fingertopparna (de trillar av så lätt sen annars). Jag hade ugnen på 225° och bullarna gräddades i mitten av ugnen tills de hade fått fin färg.
 
Voila! Gräddade bullar med lagom stora jäsbubblor inuti.
När man har haft i linfrön vinner bröder på att ligga till sig lite innan man äter av det. Det smakar annars lite lätt av linolja. Mindre angenämnt... Vi testade brödet till middagen och lilla A konstaterade att mamman verkligen bakar världens godaste bröd! L konstaterade att var gott, men att det inte var det bästa jag hade gjort.
 
Så nu mina vänner är det bara att sätta igång att baka!
Som vanligt är det som kräver mest tid i anspråk att göra ren hushållsassistenten.
Det bästa med att baka surdeg eller på vildjäst är att det inte gör något om det jäser en timme mer eller mindre för att man inte kan ta hand om degen just precis när det har jäst "klart". Med bröd bakat på jäst är man mer låst till att ta hand om degen efter 30 eller 60 minuter. Sen ska det bakas ut och jäsa ytterligare 30 minuter innan det ska bakas i ugn. Egentligen kräver det betydligt mycket mer i tid och passning än de olika surdegarna som sköter sig själva på ett annat sätt. Även om de kräver mer planering.
 
Som vanligt de senaste dagarna är bilderna oredigerade mobilbilder. Ha överseende med detta.
 
 
Publicerat i Allmänt