Bröllopsresan gick till....

...beslutsångest.
Skulle vi åka till Norge som vi hade pratat om hela sommaren, eller skulle vi ta båten över till Mumindalen i Finland? Vi funderade och funderade och kollade väderkartor och budgetar.
På morgonen onsdagen den 6 augusti bestämde vi oss tillslut för att åka till Norge. Vi packade och åkte iväg först på eftermiddagen och eftersom vi ändå passerade sommarstugan så passade vi på att svänga in där och titta till stället. Tömma båten på vatten, tömma musfällorna och njuta av att det blivit så fint där.
Sen for vi vidare igen.

Efter att ha tankat bilen i Malung och sedan ett middagsstopp Lima, nådde vi fram till Norska gränsen. L var spänd. Äntligen skulle han få komma utomlands! Nej, vi har inte varit på någon charterresa hela familjen.

Så här ser den faktiska gränsen ut. Jag kunde väl aldrig tro att man gjort en rågång mellan länderna, men så var det visst. Ganska häftigt ändå att det är gjort så.

Bland det första som mötte oss var så klart kor på vägen - som inte gärna flyttade på sig. Djurvänner som vi är ville vi inte tuta åt dem heller. Bekymret var kortvarigt så det kom en rutinerad lastbilschaufför som tutade en bit ifrån flocken så de flyttade sig.

Fifty shades of green.
Efter att ha bott på Scandic i Hamar en natt åkte vi vidare mot Otta och Lom. Jag som mer eller mindre bara varit till Trondheim en gång, kunde inte sluta tjata om att jag var så fascinerad av det gröna vattnet och skiffertaken på husen.
Här syns det gröna vattnet bättre. Någon kilometer bort svängde vi upp på ett berg för att se om Ms kollega och eller föräldrar var i sin sommarstuga. Det var de! Vi stannade på fika och förundrades över den fantastiska utsikten ner i den gröna dalen med det gröna vattnet och de snöklädda fjällen längre bort.

En grön fors i Lom. Här hyrde vi en hytte en natt. Vi konstaterade också att den som byggde vårt hus antagligen varit lite inspirerad av norska hus. Svartbruna hus med röda fönster- och dörrfoder. Gärna timrade svarta hus då med röda detaljer. Precis som vårt eget hus hemma. Så vi kändes oss ganska hemma. L undrade dessutom varför tjejen i receptionen på hotellet i Hamar hade pratat svenska. Nja... Norska är ju inte helt olika alla gånger, men trots mina förklaringar envisades han med att hon visst det pratade svenska. Norskan på nrk var däremot rolig att lyssna på.

I Lom finns ett stenmuséum. Eller ett geologisk muséum som vi kanske skulle kalla det. Jag gissar att det är på grund av muséet som olika typer av bergarter var utplacerade lite här och var i byn.

Efter en natt i Lom åkte vi tillbaka hemåt igen. Men först stannade vi på Lilleputthammer (http://www.lilleputthammer.no/) utanför Lillehammer. Efter att ha betalat inträde var allt utom mat och dryck gratis. Alla attraktioner var anpassade till barn mellan 2 och 8 år. Jag hade just inga förväntningar, men vilket lyckat besök! Båda barnen roade sig kungligt! Dit åker vi mer än gärna igen!
Dessutom såg vi en balansshow med svenske Malte Knapp. Han cyklade runt på enhjulingar i olka storlekar och former. Lite läskigt, men väldigt spännande tyckte barnen. Så spännande att till och med L fick lite inspiration till att lära sig cykla senare (vilket lillebror A redan lärt sig).

Kung på sin motorcykel!
Efter en superkort resa till det vackra grannlandet i väst, begav vi oss hemåt igen. Strax efter 23 på kvällen landade vi i sommarstugan igen där vi sov över innan vi åkte hem till huset igen.

Tack till min lilla familj för en väldigt lång, skön och härlig semester!