Så gör du "kulprovet"

När man gör kola av olika slag kan det vara bra att göra det så kallade "kulprovet".
Det innebär att man droppar ner lite av den kokande kolasmeten i kallt vatten, man tar upp det och känner på konsistensen. När man kan göra en kula utan att den typ smälter mellan fingrarna eller är stenhård dåd är det klart. Det här brukar jag göra med jämna mellanrum för att hitta när det är lagom hårt.
Tyvärr följde jag receptet lite för noga när jag gjorde den chokladdoppade lakritskolan där det stod att kolan skulle upp i en temperatur på 120-125° grader och att det kunde ta 30-60 minuter.
Efter 10 minuter var min kola uppe i 107° och jag gjorde ett perfekt kulprov. Men eftersom det går så ruskigt snabbt hann det så klart koka lite till och kolan blev något för hård.
 
Bilderna visar en minut efter det perfekta kulprovet. Min "kula" blev ett hårt trassel.
Lita alltså inte på vad som står i recepten...
 
 
Publicerat i Allmänt