Surströmmingen uteblev.

På torsdag åker jag och sonen och hälsar på far med fru i Tomelilla. Det skulle egentligen vara surströmingsskiva, men eftersom vi tydligen bara är tre personer som äter strömingen skulle de istället bjuda på något annat. Lite trist tycker jag som faktiskt hade sett fram emot den ruttna fisken. Det är nämnligen inte så många i min omgivning här som är så begeistrade i surströmming. Förra året hade vi en kombinerad surströmming-/kräft- och räkafton. En av killarna hade hittat ett messmörstillbehör som var suveränt gott på Genebröd (hårt tunnbröd). Man blandade messmör med grädde och kanel. Toppengott även om det kanske låter lite suspekt.
Nu får vi se vad det blir istället för strömming. Huvudsaken är ju egentligen att träffa far.


Det tillkom mer snaps senare...
Messmörsröran syns längst bak.
Publicerat i Allmänt
#1 / / mormor:

Har lite hatkärlek till surströmming. Samtidigt som jag tycker det låter jättegott med sån där klämma så känner jag lite avigt inställd. Här faktiskt ätit surströmming en gång mest blev det rommen som var riktigt gott. Men min mage var ej sig likt dagen efter. Hoppas du får något annat gott.



Kram fr Mormor

#2 / / Annaa M:

"Jag och sonen" - det låter redan invant! Kul.



Min far råkade ut för surströmming ffg när han var fyllda 60. Och blev totalfrälst. Åt det utan andra tilltugg än potatis och mjölk. Färdkost till stugan över helgen! Påminde honom kanske om den obligatoriska salta sillen från barndomen. Den ruttande kanske in sin tunna. Han var född 1900.