Oiche Shamhna!

Dagens irländska fraser:

Fras:         Oiche Shamhna
Uttal:         Ee-ha how-nah
Betydelse: Halloween

Fras:         Tabhair feirin dom no buailfidh me bob ort!
Uttal:         Tour ferr-een dum no booligg may bob urt
Betydelse: Trick or treat! (Tycker det engelska uttrycket är bättre än svenskans bus eller godis)
Publicerat i Allmänt
#1 / / Kim M:

Hahahaa.. "Bus eller godis" :D

#2 / / Nallen:

På tal om irländska.
Har du sett filmen "The hand that shakes the barley" ?? En film om 20-talets irland under förtryck av england och om motståndsrörelsen IRA.
Jag såg den utan text å det var inte lätt kan jag säga. Men ungefär en timme in i filmen så släppte det. Verkade som det blev mera engelska då?
Väldigt intressant och dramatisk film. Rekomenderas!

#3 / / Malin:

Japanska Nallen; Shysst asså! Nej den har jag inte sett, men jag tror att min mor har nämnt den. Det låter bekant. Har du den möjligtvis på DVD:)? Annars går den säkert att hyra någonstans.

#4 / / Nallen:

Nix jag har den på burken.... går väl iofs å bränna :) Har inte sett om den finns å hyra faktiskt.

#5 / / Mamma:

Nej, den har mor inte nämnt. Däremot finns det en film som handlar om Påskupproret, tror jag. Huvudrollen spelas av samma skådis som gjorde huvudrollen i shindler´s list

#6 / / Malin:

Mamma; Åhå! Då finns det alltså två filmer som väntar på att få ses av mig:) Har ni den om Påskupproret tro?