Skatteverkets jämnställdhet

Igår fick vi hem ett registerutdrag från Skatteverket. Rättare sagt så var det jag som fick hem det. Sedan står barnets personnummer och namn, moderns personnummer och namn och sedan fadern eller förälderns namn.

För det första undrar jag varför kuvertet inte var adresserat till "målsman för L" eller "vårdnadshavare" eller dyligt när vi är två som är just vårdnadshavare till barnet.

För det andra står det "Fadern eller Föräldern **" i det sista fältet där Föräldern avser "kvinna som är förälder enligt 1 kap 9 § föräldrabalken". Jag kan ingenting om juridik, men jag misstänker att det handlar om en adoptivmamma. Men vad händer om det är en adoptivpappa? Eller om det är ett manligt homosexuellt par som har adopterat eftersom jag antar att båda mammorna i ett lespiskt förhållande då kan få varsin ruta - eller i alla fall bara den nedersta rutan för Förälder om det är så att Moder endast avser den biologiska modern? Eller har de en egen blankett?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0