172 kronor till invandring eller 453 kronor till alkohol, rökning och fetma?

Jag fick så klart påbackning på det förra inlägget om att invandringen kostar 5,88 miljarder. Som tur är har jag vänner på nätet som är bättre detektiver än vad jag är och de har således plockat fram bättre statistik åt mig. Ändå blir jag fortfarande inte klok på hur man ska få fram svaret på grundfrågan. Jag återkommer till det.

 

Sveriges Radio har gjort grafik över Statens Budget 2015. (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5998346)

Där står att 17,4 miljarder går till Migration.

Det står också att 16,8 miljarder går till Integration och Jämställdhet.

Det internationella beståndet tänker jag inte ta upp eftersom det inte går till själva invandringen.

Jag måste också ställa mig frågan om ” Integration och Jämställdhet”. Jag tycker att det är två olika saker som man bakat ihop här. Integration anser jag bland annat vara att man lär sig svenska och att man kommer från ett asylboende till ett eget boende. Jämställdhet anser jag vara något som det läggs pengar på för att få ett jämställt samhälle gällande oss alla och de sista jag tänker på i det sammanhanget är invandring. Så jag vet inte riktigt om man egentligen kan ta hänsyn till alla de 16,8 miljarder kronor som läggs i just det budgetfacket.

Oavsett så är summan för Migration, Integration och Jämställdhet totalt 34,2 miljarder kronor.

 

Nu kommer vi till mina knöliga och omständliga uträkningar!

 

Eftersom detta avser hela 2015 års budget baserat på alla typer av skatteintäkter så räknar jag detta först på just alla skatteintäkter. Eftersom jag ännu inte har hittat hur mycket staten fick in i skattepengar för år 2014 måste jag alltså basera detta på 2013 års skatteintäkter som var 1614 miljarder kronor (http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skatteintakter-per-skatt/).

34,2 miljarder kronor av 1614 miljarder är 2,1% av de totala skatteintäkterna.

Som jag nämnde igår är medelinkomsten 30600 kronor i månaden

((http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Loner-och-arbetskostnader/Lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/14367/14374/149087/)).

2,1% av 30600 kronor blir 642,60 kronor per månad. Eller 7711,20 kronor per år.

Men eftersom det endast är 8095 kronor av de 30600 kronorna som är skatt så blir det alltså

2,1% av 8095 kronor. Det ger 170 kronor i månaden. Eller 2039,94 kronor per år. Till invandringen.

 

Men om man bara räknar på vad vi betalar in med våra löner och bortser från att vi betalar fastighetsskatter och moms på allt vi handlar och så vidare så blev de totala skatteintäkterna 968,4 miljarder eftersom det var 60% av de totala skatteintäkterna.

34,2 miljarder kronor av 968,4 miljarder är 3,5% av vad betalar med våra löner.

Medelinkomsten på 30600 och 3,5% av det blir 1071 kronor i månaden. Eller 12852 kronor per år.

                           Som Schyffert skrev, men det var nog bara taget ur luften…

Men eftersom det fortfarande är 8095 kronor som går till skatt så blir det således

3,5% av 8095 som ger 283,33 kronor i månaden. Eller 3402,24 kronor per år. Till invandringen.

 

Och då har jag räknat högt här eftersom jag inte tycker att hela summan för ”integration och jämställdhet” bör räknas.

 

Att ta hand om människor i nöd anser jag vara helt nödvändigt. Jag är också glad att jobba på ett företag där man gärna anställer folk med invandrarbakgrund. Eftersom jag är dessutom är ute på olika företag och jobbar är jag bland annat på ett stort internationellt bolag och jobbar. Det är precis lika vanligt att möta en indier som en muslimsk kvinna med sjal eller en svensk och det pratas alla möjliga språk i en salig blandning och broar byggs och nya kontakter knyts.

 

”Ja men det är ju inte DE invandrarna vi menar! Vi menar ju de som kommer hit och inte har jobb och inte vill lära sig svenska och som luktar konstigt och som slåss i gäng och som inte tar hand om sina barn! Det är DE som kostar en massa pengar och då räcker inte 34,2 miljarder till eftersom de förstör så mycket!”

Kom ihåg nu att jag har räknat med posten med jämställdhet då som jag inte tycker har med invandring att göra. Kanske det får backa upp för de oförutsedda utgifterna som invandrarna står för. Typ förstörelse i Rosengård. 

 

Men det finns en massa andra saker i samhället som bekostas av skattemedel som egentligen borde vara helt onödiga. Fetma, alkohol och tobak …

Fetma uppskattas kosta samhället cirka 15 miljarder (http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=17015).

Samhällets kostnader för de skador som alkoholen orsakar uppskattas till 45 miljarder (http://www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/alkohol-i-samhallet).

Rökning kostar samhället cirka 30 miljarder kronor årligen (https://www.cancerfonden.se/om-cancer/rokning)

En nätt totalsumma på 90 miljarder kronor per år. En samhällskostnad som är helt onödig då många av dessa kostnader är ”självförvållade”. Tänk om man kunde minska detta till hälften… Då skulle fortfarande våra välfärdsrelaterade problem kosta mer än vad vi lägger pengar på att rädda människor från krig och elände. Vi skulle kunna lämna större internationella bistånd och hjälpa fler människor på plats i olika utsatta områden, vi skulle kunna lägga mer pengar på skola och omsorg (både barn och gamla) i Sverige. Istället äter vi hamburgare, godis och chips och häller i oss läsk och dricker en massa alkohol och sitter still och många röker dessutom en cigarett till detta.

 

Om man gör samma beräkningar som här ovan så blir dessa 90 miljarder av 1614 miljarder 5,6%.

5,6% av 8095 kronor (som är skatt på månadslönen på 30600) blir 453,32 kronor i månaden.

Eller 5439,84 kronor per år. För alkohol-, tobaks- och fetmaproblem.

Fast om man drar det lika hårt som med beräkningarna om vad invandringen kostar och man lägger det enbart på den skatt vi betalat med våra löner (och således bortser från fastighetsskatter och moms) så får man ta 90 miljarder av 968,4 miljarder. Det blir 9,3%.

9,3% av de skattade 8095 kronorna blir 752,84 kronor i månaden.

Eller 9034,08 kronor per år. För alkohol-, tobaks- och fetmaproblem, självförvållade välfärdsproblem som inte skulle behöva finnas i den utsträckning som det faktiskt gör.

 

Så vilken kostnad känns mest onödig?

Att betala 170 kronor (283kr om man räknar högt) i månaden till folk som flytt från krig, terrorism och elände. Som vill ha en lugn fristad där de kan få pussas och kramas och gosa och mysa med sina nära och kära och känna att barnen kan få gå till skolan utan att bli skjutna på vägen dit eller hem.

Eller att betala 453 kronor (753kr om man räknar högt) för att folk i Sverige äter, dricker och röker sig i fördärvet? Pengar som, om folk tänkte till, bättre kunde gå till barn och skola, högre löner till lärare och vårdpersonal och också kunna generera större internationella bistånd för att hjälpa utsatta människor på plats. De som aldrig har möjligheten att komma ifrån de smutsiga och sjukdomshärjade flyktinglägren runt om i världen.

 

Sin egen hälsa står man många gånger för själv. Inte alltid så klart, men relativt sett ganska ofta. Att hamna i krig är inte något som är självförvållat och ingen borde någonsin behöva fly från krig och terrorism för att rädda sina barn…

Jag vet att de som inte höll med mig från början fortfarande inte kommer att hålla med mig, men jag har i alla fall räknat om. Och ställt det i relation till andra samhällskostnader för att få ett litet perspektiv på saker. Och som kommentaren till förra inlägget att om man köper en bil så är det inte bara bilen som kostar. Ett argument som jag tycker faller eftersom det gäller allt i vårt samhälle. Om jag köper en ett hus så är det inte bara huset som kostar. Om jag har mina barn i skolan så måste jag också köpa allsköns vinterutrustning vare sig jag vill eller inte. Om jag väljer att köpa 50 paket cigaretter om året så är det inte bara cigaretterna jag betalar (utan jag ser dessutom till att andra skattebetalare får stå för mina sjukvårdskostnader för att jag fick KOL). Så det är ett mindre bra argument. Allt kostar. Ovan försökte jag återge vad man kan hitta på nätet. Vad allt sedan kostar i de faktiska utgifterna verkar det inte som att någon vet. Alltså är det vårt att bestrida ovan siffror och hävda att man istället ska skriva om sanningen. Sanningen är att det nog inte finns någon sann sanning i den här röran. Men som alltid; kom gärna med mer information om vad invandringen kostar ifall du har någon bättre idé!

Publicerat i Allmänt