Ödets ironi

Det här kallar jag ödets ironi.
På baksidan av vårt hus har vi tre blomlådor på den inglasade altanen som vetter mot söder. Vanligtvis har vi petunior i de lådorna, men jag har tröttnat på att de inte riktigt tycker om värmen som blir mot väggen i söderläget. För att de ska trivas där så krävs kontinuerlig bevattning och det är svårt när vi åker land och riken runt sommartid. Så i år satsade jag på ett medelhavstema med torktåliga växter.
Stenpartiväxter, kaktusar, lavendel och rosmarin samsas nu i blomlådorna. På gruset nedanför står olivträd, palmer, lavendel, buxbom och ett kumquatträd. Istället för att vattna har jag fått tömma krukor på regnvatten.
 
 
 
 
Valet av växter är lite udda i sig, men jag är nöjd med planteringen. Tanken är att de här lådorna ska övervintra i garaget. Om jag hinner ta in dem i tid. Jag har en omöjlig förmåga att låta växter vara ute en frostnatt för mycket. Skärpning!
Publicerat i Allmänt