Gissa årstiden (snöbollar och björkar i knopp)

Nog för att våren och sommaren 2015 har varit en sval period just det här året, men här upptäckte vi något jag aldrig sett i juli månad. Björkar som inte slagit ut och några som precis är på väg att slå ut.
Visserligen är det här uppe på fjället, men ändå. Jag tror aldrig att jag sett en så sen vår ens där någon gång.
 

Jag och barnen var upp på fjället, vandrade genom högar med renbajs som hamnade både under och i skorna. Jag intalade mig att det är exotiskt att kunna kliva runt i just renbajs mitt uppe på fjället. Det kändes lite lättare då. Förutom renbajs så hittade vi också spillning från lämlar. Även det känns ganska exotiskt.
 
I förgrunden syns Röberget. Skrönan säger att det är en gammal ättestupa för lapparna och att berget färgats rött av allt blod.
Sanningen är så klart mineraler som färgar berget rött.
I bakgrunden syns Marsfjällen.
Publicerat i Allmänt
#1 / / Frufura.se:

Nog är det sent alltid. All snö kommer inte hinna smälta. -grader i Åsele i går natt :- P

Svar: Brrr... Men barnen gillade att kasta snöboll mitt i sommaren :)
Malin