Tre dagar eller alvedon?

Idag gjorde jag en något chockerande upptäckt.
Sonen var alldeles rödflammig på hela bröstkorgen och ner på magen. Det såg lite otäckt ut, men samtidigt verkade det inte bekomma honom och han verkar må bra annars. Ingen feber och han har heller inte hostat alls nu på förmiddagen. Lugnt och sansat försökte jag komma på vad han kan ha ätit som han inte tidigare har ätit och om det i så fall skulle finnas något av detta som kunde ge upphov till dessa nässelutslag. Tomater är det drygt en vecka sedan han åt så det kan ju inte bero på det. Banan? Kan man få nässelutslag av banan?  
Sen kom jag på att det nog står på Alvedonförpackningen att man i sällsynta fall kan bli rödflammig. Toppen om han är allergiskt mot alvedon... Samtidigt var det så länge sedan han fick Alvedon. Runt klockan nio igår kväll. Kan en allergisk reaktion dröja så länge?
Tredagarsfeber visste jag också kunde ge utslag, men hur ser de utslagen ut? Liten hade feber igår och i förrgår, men i förrförrgår vet jag inte. Tror i alla fall inte det.

Ringde sjukvårdsupplysningen eftersom det står på Alvedonförpackningen att man ska kontakta läkare om man får allergiska reaktioner. Damen jag talade med trodde att det med största sanolikhet var tredagarfeber han hade fått. Alternativt vilken virussjukdom som helst. Jag skulle avvakta utslagen under dagen och hålla koll på allmäntillståndet. Det sistnämnda har det ju inte varit några problem med hittills så jag tror heller inte att det kommer att ändras.
Efter samtalet med sjukvårdupplysningen gick jag in på Growingpeople.se för att läsa mer:

"Barnen får hög feber, 39-40 grader. De kan ha lindrig snuva och hosta men inte några andra symtom. Barnen är trots den höga febern förhållandevis opåverkade. Febern håller sig hög i tre, ibland fyra dagar. Därefter sjunker den och barnet blir feberfritt. "


Det högsta jag mätte upp på sonen var 38 grader sen har han ju fått Alvedon så jag vet inte om det skulle ha varit högre och hur högt. Däremot har han varit lite tät i näsan och haft hosta. Idag har jag varken märkt av hosta eller snuva. Bara utslagen.

Tredagarsfeber Fotograferna Danderyds sjukhus
Bilden tagen från Growingpeople.

Riktigt så här ser inte liten ut. Det är lite tätare uppe på bröstkorgen och så avtar det ner mot naveln. Eller gjorde i alla fall. Nu vet jag inte hur det ser ut eftersom han är påklädd igen, men efter att ha legat naken på golvet under tiden jag duschade så tycker jag att det röda verkade minska. Det svalande väl av lite då.

Vi får väl se hur det ser ut om en stund när han vaknat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0