Smoothie och bröd.

Idag har jag avnjutit en god smoothie med banan, granatäpple, passionsfrukt, äpple, sharonfrukt, lättyoghurt och minimjölk. Jag har även bakat ett bröd som inte blev helt fel.

      

Ingredienser:
Gröt:
0,5dl linfrön
1dl krossat vete
1dl dinkelflingor
2dl vatten
1,5tsk salt
2msk honung

Till resten av degen:
50g jäst
1-2dl kallt vatten
1dl vetegroddar
1,5msk olja (valfri men jag hade i olivolja)
2dl grahamsmjöl
0,5dl pumpakärnor
4-6dl dinkelmjöl

Garnering:
Dinkelflingor
Solrosfrön

Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till gröten och kör i micron tills det har blivit just en gröt. Ca. 4 minuter.
Smula ner jästen i en bunke.
Låt gröten svalna eller blanda i 1-2 dl kallt vatten så att gröten blir 37 grader.
Häl ner över jästen och rör ut jästen i gröten.
Fyll på med vetegroddar, olja, grahamsmjöl, pumpakärnor och dinkelmjöl.
Arbeta in mjölet i degen tills degen blir smidig och inte längre kladdar (tills den släpper bunkens kanter).
Låt jäsa övertäckt 30 minuter. Sätt under tiden på ugnen på 225 grader.
Ha upp degen på mjölat underlag och knåda lite till.
Dela degen på mitten och dela sedan respektive halva i åtta bitar.
Rulla små bullar av bitarna och lägg sedan upp alla sexton bitarna på en plåt och låt jäsa övertäckta ytterligare 30 minuter. Det gör ingenting att bullarna jäser ihop. Det ger bara en snygg fyrkantig form på bröden när de är klara.
Pensla bullarna med lite kallt vatten och strö över lite solrosfrön och dinkelflingor.
Sätt in bullarna mitt i ugnen ca.15 minuter eller tills de har fått en fin gyllene färg.



Kommentarer
Postat av: Mormor

Det måste jag prova, verkar gott.
Kram

2008-01-14 @ 15:28:28
Postat av: Malin

Mormor; Brödet blev jättegott, men jag hade nog i aningen för lite salt. Så 1,5-2 tsk salt skadar nog inte. Det är nog gott att blanda i ett rivet äpple i degen också för lite mer smak.

2008-01-14 @ 21:46:09
URL: http://tilia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0