Amning vs. pumpning

Jag funderar på det här med matning till den lilla knodden. Jag har först och främst bestämt mig för att han inte behöver äta en halvtimme från varje bröst eftersom det bara verkar komma mat en liten stund. Det är bättre att byta sida efter 10-15 minuter om det inte visar sig att det fortfarande kommer mat då vill säga. Men i takt med att Lilla Liten blir större så nöjer han sig inte med att det kommer för lite mat och dessutom för sakta. Det resulterar bara i att han blir lite lätt hysterisk istället. Så nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt. Tanken var att låta honom äta från mig först och sedan få ersättning i två månader. Nu är han en och en halv månad och det finns i princip ingen mjölk kvar. Förut läckte man lite mjölk både nu och då, men det inträffar ytterst sällan nu mera. Inte känns brösten ömmande som de gjorde tidigare heller. Nu på morgonen försökte jag amma honom ett par timmar efter att han sist hade ätit, men då var han nog fortfarande alldeles för mätt för han blev arg när jag lade honom intill bröstet och lugn när jag tog bort det igen. Jag testade att pumpa istället och fick ut ca.2ml... Nu vet jag att en pump inte behöver ge speciellt bra resultat om man avser mjölkmängd, men med tanke på att jag tidigare har fått ut i alla fall 10ml så är det ju lite skillnad.

För att bli lite klokare - eller kanske mer obeslutsam - har jag surfat runt lite och läst lite om just amning och sidan amningshjalpen.se som alla inom landstinget vurmar så för tycker inte jag gav mig så mycket mer än den här artikeln som handlar om att amma ett adopterat barn. Men då är det just det där många vänder sig emot, att alla kan amma. Något som faktiskt kanske inte alla kan oavsett hur mycket de försöker (jag har trots allt inte varit så ihärdig utan mest bara låtit det flyta på).
Sedan hittade jag en länk i en kommentar (pdf.fil) på en annan blogg om ett amningshjälpmedel. Men hur avancerat ska man låta det bli? Man kan i alla fall inte säga annat än att den som har kommit på denna har varit uppfinningsrik!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0