Syrensaft

För några dagar sedan fick jag ett ryck och bestämde mig för att göra syrensaft. Det är busenkelt och kräver en minimal insats. M sa till mig här om dagen att jag brukar säga att det är enkelt och inte kräver just någon insats, men ändå har jag hållit på i två timmar liksom bara så där. Fast det gäller ju när han grejar med våra bilar också. "Det tar inte så lång stund, det är en enkel sak." Och så tar det några timmar. Men det är väl så när det är något man tycker är roligt. De där timmarna man lägger ner känns inte som några timmar, utan snarare som en kvart. Det är roligt att se att det händer något helt enkelt. Oavsett vad det må vara.
 
Men den här flädersaften kräver inga två timmar. Det lovar jag.
Jag kopierade helt enkelt ett recept för flädersaft, men tog syrenblommor och lät det dra kortare tid.
40 blomklasar lila bondsyren
2l vatten
2kg socker (gärna ekologiskt)
2 ekologiska citroner
50g citronsyra
 
1. Ta bort så mycket av det gröna som möjligt (stjälkarna) och skölj blomklasarna noga.
2. Tvätta citronerna noga och skär dem i skivor.
3. Varva blommor, citronskivor och citronsyra i en stor bunke.
4. Koka upp vatten och socker och häll det över blommor och citroner. Rör om lite.
5. Låt stå i 3 till 4 dagar.
6. Sila av och fyll upp i väl rengjorda flaskor (tillsätter man natriumbensoat håller det längre om man har ont om plats i frysen, 1krm per liter avrunnen saft)
 
Lycka till!
Publicerat i Allmänt
#1 / / mormor:

jaha man kan göra saft på syren också - det visste jag faktiskt inte , spännande får nog lov att smaka detta . Du har verkligen en kreativ ådra , varifrån ?

kram

Svar: Den har jag ärvt i rakt nedstigande led från två håll - din far och från min farfars sida (min ena kusin och mina tremänningar är lika galna som jag är). Du kan få en flaska:)
Kram på er!
Malin