Qvinnor

En kär vän lade upp något om Qoola Qvinnor på Facebook. Jag svarade då att jag aldrig någonsin vill eller kommer att bli en Qool Qvinna. Hon undrade om jag skojade. Nej. Jag vet inte vad som händer i mig, men något negativt intar mig själ och skriker rakt ut. Jag förstår det positiva i begreppet Qvinnor, men ändå inte.
Jag är en cool tjej och kommer så att förbli ända tills jag dör. Oavsett ålder. Kvinnlig, ja. Qvinna, absolut nej.
För mig är en qvinna någon som jobbar kommunalt tillsammans med en massa andra qvinnor som kämpar för mäns och kvinnors lika rättigheter. Det är ju jättefel inställning av mig och det vet jag ju om. Dessutom är det ju toppen att kämpa för en sådan sak och en sak som egentligen borde vara helt självklar.
Men... Borde inte jag tillhöra den gruppen också då? Som på mitt kontor enbart har manliga kollegor och som på mina uppdrag träffar mest män? Kvinnor och tjejer som har yrken inom den manliga världen ser man sällan strida för dessa frågor. Egentligen är det väl vi som borde stå där och skrika? Eller? Jag har ingen aning om jag har en bättre eller sämre lön än mina manliga kollegor. Det är svårt att avgöra eftersom vi alla har helt olika kompentenser och erfarenheter. Jag vet i alla fall att jag gärna går runt i kjol och höga klackar och att jag inte ber om ursäkt för mig och heller inte tar någon skit.
Därför är jag en cool tjej och kommer aldrig någonsin att vara något annat. Möjligen då en cool kvinna eller en cool tant.
Publicerat i Allmänt