Statistiknörd

Jag gillar listor, diagram och allsköns statistik. Min mor påstår att jag inte har ärvt den genen av henne, så jag får skylla på min far den här gången. För några år sedan gjorde jag en lista över alla mina böcker. Författare, titel, vart boken stod och vem jag fått den av eller köpt själv samt vilka som var lånade. Nu är listan borta, men böckerna har expanderat i antal sedan dess så det är ändå dags att göra en ny - om man vill.
 
Nu har jag gjort något helt annat. Jag har fört in alla matvaror vi har handlat under januari månad. Tanken är att föra in detta så länge jag orkar. Helst under hela 2013, men den som lever får se. Det är inte superkul att skriva av alla kvitton. Desto roligare är det när man sedan gör en liten snurra med ett budgetutfall (mot matkontot), man ser vad det är man köper mest av i volym och vad som är den dyraste posten. Jag har gjort alla möjliga tänkbara parametrar.
 
Blöjor och mjölk är inte helt otippat de största utgifterna.
Mjölk och juice står hittills för de sörsta volymerna.
Tacokrydda och deodorant har de högsta kilopriserna.
Mjölk och ägg är de största ekologiska utgifterna.
Mjölk och vetemjöl står för de största ekologiska volymerna.
Den totala andelen köpta ekologiska varor är 33,64%.
Kaffe, fryst basilika och ruccolasallad är de varor man får minst energi för mest pengar. Dyrt alltså.
Mannagryn, makaroner och ris ger mycket energi för minst pengar. Billigt alltså.
   Jag tänker alltså att högt kilopris inte behöver innebära att varan är dyr. Om varan innehåller få kalorier, men kostar mycket så betalar man ju mest för luft - eller kanske för en smak.
 
Att kunna följa till exempel hur stor andel ekologiska varor vi köpt triggade igång mig lite extra sist vi handlade. Då var vi bara på Coop Konsum i Djurås, men lyckades då få ihop 54,16% ekologiska varor. Bland annat köpte vi både ekologiska vindruvor och ekologiskt ris.
 
Jag är en nörd. Jag erkänner det!
 
Publicerat i Allmänt
#1 / / mormor:

Puh vad jobbigt , men intressant .

Kram

Svar: Ja lite jobbigt, men kul att se vadm vart och hur man handlar! Kram!
Malin