Jag sjunger inte i grupp

Jag har kommit på det!!!
Jag har kommit på varför jag alltid känner mig en smulad malplacerad på öppna förskolor, eller som nu när det kom en jättetrevlig inbjudan till ett uteöppnis här i byn. Eller andra sammanhang där människor av olika anledningar ska samlas i en ring och sjunga gemensamma sånger. Jag avskyr det. Jag avskyr att sitta och stirra inställsamt och småleende på andra kända eller okända människor i samma ring och sjunga fåniga sånger. Allra fånigast blir barnvisorna. Barnen bryr sig oftast inte ett skvatt i att de vuxna sitter och sjunger. Okej , kanske de lite äldre barnen, men inte de minsta. Det gör ju det hela ännu märkligare. Själva sjungandet i sig har jag inga problem mde. Det är det där lite pinsamma inställsamma uttrycket hos folk jag inte klarar av. Och det är alltid någon som dessutom blir lite för entusiastisk och då vill jag bara fly. Huga.

Bäst av allt är att jag inte bara kom på min egen inre känsla (eller kanske okänsla) för dessa typer av aktiviteter utan även kunde sätta fingret på hur stora sonen känner. Vi är rätt lika i mångt och mycket och jag vet att han inte alls uppskattar att sitta i en ring tillsammans med andra människor. Och antagligen, precis som jag, så handlar det inte alls om att man ogillar att exponeras framför folk. Jag kan absolut exponeras framför folk. Men inte i en ring under "avslappnade former".

Det tog mig 31 år att exakt kunna sätta fingret på känslan, så nu behöver det kanske inte dröja 27 år till innan L fattar samma sak. Och jag kan tala om för dagis och skola varför det inte uppskattas att sitta i en ring med andra...
Publicerat i Allmänt
#1 / / Mamma:

Vissa saker går i arv märker jag. Jag avskyr också att tillsammans med andra människor sitta i en ring och sjunga. Av någon outgrundlig anledning ska man sitta på golvet också!! Hu!!!

#2 / / mormor:

Sjungadet i sig är ok , sjunger gärna med andra både högt å så , kanske inte sitta i ring på golvet . Heja alla körer !!



Mormor kram kram

#3 / / Trollmamman!:

Visst är det underbart att kring 30 fyllda så inser vi helt plötsligt varför vi till stor del är som vi är, känner som vi gör och agerar som vi gör :)

Utvecklingsfas. Go girl! Ja såklart så är det något som "går" i arv och som vi överför medvetet/omedvetet till våra barn. Kanske inte har med 30 fyllda att göra utan snarare att vi börjar granska oss själva, på grund av eller för att vi har fått de barn vi har till låns. Jag har kommit på varför jag är emot fb.

#4 / / Carro:

Fast vi sjöng inget sist, Ester sov å Vincent åkte rutchkana :)

#5 / / Anonym:

En liiiiiiten finger visning : ) uteöppnis är ju inte alls så. Kidsen leker, gräver i sandlådan, gungar, åker kana och fikar... Inte sitter vi i ring och sjunger, så du kanske skulle vågat dig dit ändå : ) Emilie här föresten