Sockerstopp 2012 - Är du med?

Dags för sockerstopp! Ett totalt sådant. Sist var i januari 2009 och då hade jag både kaffe- och sockerstopp. Den här gången får det räcka med sockret. Anledningen till stoppet förra gången var att jag trodde att jag var beroende av såväl socker som kaffe och tänkte att det kunde vara skönt att avgifta kroppen. Uppenbarligen var jag inte så beroende som jag trodde för jag kaffe saknade jag inte alls och socker blev jag sugen på efter tre veckor. Ett sug som höll i sig en förmiddag och som sedan var borta.

Vad innebär ett sockerstopp?
Allt tillsatt socker i de livsmedel vi köper. Oavsett om det är socker, honung eller artificiella sådana.
Jag pratar inte om att slopa kolhydrater. Jag pratar om att ta bort det tillsatta sockret.

Resultatet; förutom att tre kilo försvann bara av att skippa allt fikande så blev jag fantastiskt pigg! Den piggheten vill jag känna igen och därför är det dags för STOPP!

Vad innehåller socker?
Allt tänkte jag säga... Det man inte kan äta är självklara saker som godis och fikabröd och sylt och marmelad.
Ketchup och senap
Kaviar och inlagd sill
Leverpastej och de flesta påläggsskinkorna, korv
En del juicer
Saft i alla former
Färdiga pizza- och pastasåser och Uncle Ben's färdiga burkar
Pulversåser och soppor
Marinader
Läsk, både vanlig, light och zero
Torkad frukt (oftast)
RisiFrutti
Youghurtar som är smaksatta
Mycket bröd...
Listan kan göras lång.

Men osötat bröd, ost, frukt, potatis, pasta, ris, hemlagad sås, alla grönsaker och naturella nötter... Mjölk och kakao.
Vad får man kvar. Ren mat är det man får kvar. God mat är det man får kvar.

Hjälp! Jag kan inte äta pasta utan ketchup tänker en del.
Provat att iställlet göra en god tomatsås att hälla på pastan?
Krossade tomater, lök, salt, peppar, färsk basilika, ev lite vitlök och ev lite färsk riven parmesan och ev timjan, rosmarin, salvia.. Fräs löken  i lite olja först och blanda sedan ner allt i en salig röra efter tycke och smak tills det smakar bra. Låt det gärna småkoka tio minuter en kvart (elller längre om man har tid) så smakar det ännu bättre.

Så vem hakar på?
1 januari 2012 är det som gäller så passa på att frossa i december!
Publicerat i Allmänt
#1 / / Mormor:

Kanske man skulle haka på . Men jag vet ju att min karaktär inte är så stark när det gäller något till kaffe å så svårt , vi får se om jagrepae mod . Lycka till annars !!!!!



Kram

#2 / / Malin:

Mormor; En smörgås till kaffet fungerar väl också? Vill man inte ha en hel kan man ju ta en halv. Eller kanske lite frukt till kaffet? Kram kram!

#3 / / Anonym:

Absolut funkar en smörgås , tycker om det okså . Funderar å funderar , vi får se .



Kram

#4 / / Jonna:

Jag! Jag är med på sockerstopp. Kaffet behåller jag! Dricker bara engång om dagen och max 1,5 kopp/mugg.Godiset och kakorna kommer jag slopa redan på söndag, även om det är jul och chokladaskar. Finns egentligen inget bra tillfälle att börja. Kommer även ha med familjen så gott det går!