Baka baka liten kaka

Nåja, det blev ingen kaka, men väl hårt bröd idag. Det krävde just ingen insats alls. Degen blandades ihop förhand igår kväll och fick jäsa över natten. Idag kavlade jag bara ut degen och skjutsade in den i ugnen. Det svåra var att få ett jämnt resultat. Men gott blev det!


Några är det flingsalt på. Några är det svarta semsamfrön på. En tredje variant var med ljusa sesamfrön och en fjärde med timjan. Bäst blev flingsaltet!
Publicerat i Allmänt
#1 / / Anonym:

ååhh... Vad mumsigt det ser ut. Ibland önskar jag att jag tog mig tid att baka. Men, men det där med tiden!!



Kram kram

#2 / / Jenny:

Det där såg riktigt gott ut! Hur var receptet...? :)

#3 / / Malin:

Anonym; Nej jag vet inte heller vart jag hittar tiden, men... Jag försakar annat istllet:)



Jenny; Typ surdegsgrund, rågmjöl, och vetemjöl special och lite salt. Man knådar ihop kvällen innan och så får det jäsa lite till morgonen därpå. Jag har en rågsurdegsgrund och en vetesurdegsgrund på lut i kylen:)

#4 / / Jenny:

Jag hag också en rågsurdegsgrund i kylen, men jag vet inte om den är så bra. Känns som att den inte bubblade till sig så mycket när jag gjorde den och nu förra veckan försökte jag göra en vetesurdegsgrund och då blev det bara sex dl, trots att det stog att det skulle bli en hel liter. Fattar inte hur det gick till. Kanske är för kallt för att den ska komma igång hemma?

#5 / / Mamma:

Hmm... Konstigt att jag blev anonym. Skriver ju alltid "Mamma".



Kram kram

#6 / / Malin:

Jenny; Hmm...? Min rågsurdegsgrund i kylen kanske bara är ett par deciliter och vetesurdegsgrunden ca tre deciliter. Jag fick kämpa lite, men med hjälp av värmen i tvättstugan och vid öppna spisen och sen vid vanliga spisen så kom det igång:) Vetegrunden kom igång utan ansträngning alls.



Mamma; Myyyyysssstisikt! Kram kram!