Med beröm godkänt

Igår hade vi hembesök av vår BVC-sköterska. Jag gillar henne. Lite vimsig ibland kanske, men ingenting är konstigt i hennes värld. Vill man eller kan man inte amma så lägger hon sig inte i det utan låter föräldrarna styra över vad som känns bäst. Annars hör man ju rätt många skräckhistorier om BVC som trugar mammorna att pröva att amma till vilket pris som helst. För amning är ju ändå det bästa. Jo visst är det väl så, men alla kan ju faktiskt inte och en del vill heller inte. Vårt BVC stöttar en i det man själv känner för.

Storebror helammades i tre veckor. Delammades i tre veckor till och från att han var sex veckor gammal bestämde han själv att det där med amning inte var något för honom. Morsan hade ju ändå ingen mat.
Nu verkar det som att det går bättre. Starten har i alla fall gått bättre.
Födelsevikten var 3920g. Sedan gick han ner till 3715g. Igår på åttadagarsdagen vägde han 3915g. I princip som födelsevikten och fick därmed med beröm godkänt!
Det känns skönt att det verkar fungera, men jag tar dagen som den kommer och ersättning är inhandlad ifall det skulle behövas. Vi får se hur det går. Just nu är det en liten kille som i snitt äter med två timmars mellanrum så jag vet vad jag har att göra. Här om dagen hann jag tänka den snabba tanken att det var lite smådrygt, men insåg snabbt att jag inte borde tänka så. De är så här små så otroligt kort tid och alla stunder till närhet och mys ska man ta tillvara på. Om ett år kommer jag att sakna att gosa med honom på det här viset. Sova kan jag göra när han sover - eller om några månader. Eller i alla fall ett par år. L sover ju väldigt bra nu för tiden.
Publicerat i Allmänt
#1 / / mumari:

Men jättegrattis!!



Och du tänker sundt, jag tänker också på att ta till vara på mysstunderna, eller, på allt. Jag vet att detta är mitt sista barn dessutom, varför stressa!



Kram på er!

#2 / / Mamma:

Vad skönt med en sådan BVC-sköterska. Jag har också hört skräckhistorier om ammning till varje pris. Funkar det så funkar det, annars finns det ju ersättning som också är bra.



Kram kram

#3 / / Kerstin:

GRATTIS från andra änden av byn!

#4 / / Malin:

Mumari; Tack! Ja, det är nog tveksamt om det blir fler barn här med, men jag är lite avis på din lilla skara;)

Kram till er med!



Mamma; Ersättningen står på bänken. Det kanske är vetskapen om att den finns här som gör att den inte behövs - än. Kram på dä!



Kerstin; Tack:)