Vaccinerad!

Nu är jag vaccinerad och klar! Alltså törs jag utan problem åka till Stockholm med systeryster. Jag vet att jag är överdrivet hysterisk när det gäller främmande sjukdomar, men jag kan inte rå för det. Jag vet heller vart det kommer ifrån, men jag tror det kommer från min barndom. När jag gick i andra klass dog först min kompis pappa i ett epilepsianfall i sömnen. Samma år var det även en liten kille på lekis som dog i hjärnhinneinflammation. Han bodde granne med min bästa kompis S och jag vågade inte vara på hennes baksida eftersom gårdarna vette mot varandra. Jag var helt övertygad om att jag skulle dö om jag andades in luft från deras hus. Likaså vågade jag heller inte gå förbi porten där kompisens pappa dog. Jag var rädd för att andas in den där döda luften och att jag själv också skulle dö. Sedan har det aldrig släppt. Ett tag när jag var liten vågade jag inte ligga på rygg med händerna på magen när jag skulle sova. Jag hade hört att man la döda människor så. Tänk om man dog bara för att man låg så? Idag vet jag bättre, men jag gillar fortfarande inte att komma i kontakt med jobbiga sjukdomar. En av anledningarna till att jag inte jobbar inom vården alltså… När jag gick på högskolan läste jag en kurs där det mest var utbytesstudenter. Det skulle komma ett gäng på 10-12 kineser och fågelinfluensan hade precis brutit ut. Jag vågade mig inte till skolan på en vecka. Lite hysterisk har jag även varit nu när M helt ovaccinerad har åkt fram och tillbaka till Kina ett par gånger. Det har ju gått bra, men man vet ju aldrig… Nu är vi i alla fall vaccinerade båda två! Än så länge mår jag bra. En aning öm vid sticket och lite darrig nu 6 timmar efteråt, men det blir nog bra.

Publicerat i Allmänt