Orolig tusen mil bort.

Idag fick jag ett meddelande att M's kollega hade blivit sjuk i Kina och var på väg till doktorn. När jag frågade om han själv mådde bra fick jag inget svar mer än "jag hör av mig sen". Försökte verkligen inte oroa mig och jag visste ju att han var okej eftersom han inte sa annat, men jag kunde i alla fall inte låta bli att oroa mig för hur det skulle vara om det hade varit han som hade varit dålig.

Pratade med honom lite senare på Skype och fick en beskrivning av ett kinesiskt sjukhus. Sjukhus i dn bemärkelsen att man nog blir sjuk om man hamnar där. Det var tydligen ett mycket ohygieniskt ställe. Läkarna satt dessutom öppet och undersökte sina patienter i ett och samma rum där alla andra satt och det låg använda kanyler framme i en skål. M var tvungen att gå på toa och vågade knappt ta i dörren. När han skulle tvätta händerna stod en kvinna med otroliga magsmärtor böjd över ett handfat och försökte kräkas. M sköljde snabbt av fingrarna och gick ut så snabbt han kunde.
Trevligt ställe.... Bli inte sjuk i Kina!
Publicerat i Allmänt