Olika inredningsstilar.

Först vill jag bara säga att det onekligen finns många olika inredningsstilar och tur är väl det.
En stil som är omåttligt populär är den "lantliga" stilen eller den franska lite sjabbiga stilen. Är man helt inne så mixar man såklart dessa i en perfekt kombination. Målet är att hemmet ska vara som klippt och skuret ur ett inredningsmagasin. Problemet är ju att hemmen i magasinen ofta får vara med för att de är personliga. Sedan har någon stylist varit där och piffat till det lite extra med svindyra mattor och kuddar och annat.

Jag sticker inte under stol med att hela vårt hem i princip är ett IKEA-hem, men jag gillar det. Det som inte är från IKEA är från Clas Ohlson. I stora drag alltså. Sen är det tillpiffat med diverse prylar från Kina. Väggbonader, tavlor, tekannor, teserviser, lerfigurer, en duk, ett par vinkaraffer, en gris och ett japanskt smyckesskrin.
Sommartid går hemmet i grönt, vitt och svart. Vintertid mer i rött och vitt och naturfärgat (beige ungefär).

Det jag aldrig lyckas få in i skallen är vart folk får pengar från att köpa alla nya inredningsdetaljer. Okej en ljusstake här och där för en hundring eller två, men alla gardiner folk köper. Vi har mestadels IKEA-gardiner såklart. Några från Åhlens också. Men idag slog jag på stort och handlade gardiner till köket för 1300 spänn!!! Men då är de riktigt snygga också så jag hoppas att vi kommer att kunna ha dem några år. Däremot var jag in på en av inredningsbutikerna i centrum igår. "Lavendel och Romantik". Hon som har affären verkade jättegullig, men sakerna tilltalar inte mig. Några fina saker fanns såklart, men jag skulle aldrig betala 120:- för ett litet järnkors där de påklistrade pärlorna inte sitter i de utmarkerade hålen och en del pärlor dessutom är påklistrade bak och fram. Jag skulle heller aldrig betala över 300:- för en text att sätta på väggen. Eller över 200:- för något som såg ut som en törnekrans i lite sladdrig och ärgad aluminium. Det mesta känns inte bara slitet, utan även av väldigt dålig kvalitet. Men jag kanske är japanskadad? Kul att titta i alla fall. 
Idag var jag istället in på Önskehuset på stan och jag har tidigare både hört och läst att de kan vara rätt otrevliga där inne. Inget jag tidigare har märkt av och oftast tar jag hjälp av M's föredetta svägerska som är supertrevlig - mot mig i alla fall.
Idag skull jag ha tag i de där gardinerna jag hade sett ut och gick in och frågade efter ex-svägerskan, men hon hade tydligen precis gått på lunch enligt en tant på en stege. Jag började fråga om hjälp med gardinerna, men hon igorerade mig och började prata med en annan tant istället. Okej, hon kanske var före tänkte jag och gjorde ett nytt försök när den tanten hade gått. Samma sak igen, fast så började hon prata med en annan tjej.  Skit i det då tänkte jag och gick där ifrån, men i utgången träffade jag på ex-svägerskan som hjälpte mig direkt - fast hon hade lunch. Så nu förstår jag varför Önskehuset är lite impopulärt.

Nej, dags att sova. M är i Köpenhamn så jag har passat på att röja upp lite här. Jag har satt upp de nya gardinerna, plockat bort en massa bråte i köket, omplacerat saker och tagit bort en massa familjefoton och ersatt med en lykta, en tekanna och ett par växter. Det är inte säkert att jag blir jättepoppis när jag har tagit bort korten, men de finns kvar för att kunna ställa tillbaka dem igen lite senare, men just nu kände jag för en förändring. Eller så ställer man dem någon annanstans... Jag blev jättenöjd över rensningen, så nu hoppas jag bara att det får fortsätta se ut så här och det är nog inte M det mest hänger på...
Publicerat i Allmänt
#1 / / Anonym:

Håller med om att viss personal på Önskehuset i Borlänge c är väldigt otrevliga mot kunderna. Har själv upplevt det flera gånger och hört många som tycker likadant. Trist att vissa personer i personalen ska förstöra en annars mysig butik.