Frigående kyckling?

Helst ska man köpa ägg som är ekologiska och/eller värpta av frigående höns.

Nu undrar jag hur den svenska kycklingen har det innan den hamnar på våra matbord. Är den också frigående? Det borde den väl vara, men inom- eller utomhus? Jag gissar på inomhus. Sedan undrar jag vart man hittar ekologisk kyckling ute i affärerna? Det finns kravmärkt kött så det borde väl finnas kravmärkt kyckling också, eller? Jag börjar känna att jag inte är helt nöjd med att kycklingen bara är "svensk". Jag vill ha mer än så.


Sedan tycker jag överlag att det är rätt dålig information på köttprodukter om de är svenska eller inte. Bacon till exempel; "Tillverkad i Sverige för XXX" säger ju inte så mycket. Det garanterar ju inte att en misshandlad tysk gris blir bättre omhändertagen i dött tillstånd här i Sverige än i hemlandet.


Fast det här är lite konstigt egentligen. Jag skulle aldrig få för mig att köpa tysk eller dansk eller annan utländsk smörgåsskinka, men Parmaskinka eller Serranoskinka (italiensk resp. spansk) bekommer mig inte. Varför är det så?  

Publicerat i Allmänt
#1 / / Annaa M:

Du tar upp ett jätteviktigt problem. Plötsligt i all klimathetsen så är djurfabrikerna glömda. Kyckling är bäst ur klimatsynpunkt! Ja visst, det går inte att komma ifrån, men hur har djuren det? Du har rätt i att det finns väldigt lite Kravmärkt kyckling. Det är definitivt inte rimligt att öka kycklingkonsumtionen ytterligare, inte heller gris, även om det där är lättare att hitta kravmärkt.

#2 / / Malin:

Annaa M; Nu har jag sktivt letat efter Kravmärkt kyckling, men det verkar inte finnas på markanden alls. I alla fall inte här i Dalarna. Jag kanske får starta eget som ekologisk kycklinguppfödare.