Myror

Vi har inte bara skatter i trädgården. Vi har en hel del nyplanterade blommor också. Bland annat har vi en lite förväxt röd Dahlia som jag drev upp i tvättstugan i våras. Det står att den ska blomma i juli/augusti, men den har nu blommat sedan innan midsommar. Förutom att jag tycker att blomman är vacker tror jag även att myrorna har fattat tycke för den.



Jag har även satt en röd och en vit tobaksblomma. Här är den röda.


Ett par Hostor (Funkia) varav den ena står på trappen och har en lilaskimrande blommställning.



Sedan har jag tagit mod till mig att köpa ett par Tagetes. Egentligen är jag inte så förtjust i Tagetes, men jag tror att det beror på att folk brukar plantera alldeles för många av dem på ett och samma ställe. För mig är en "tantblomma" precis som Pelargoner är tantblommor för M. Nu har jag i alla fall planterat en sammetsröd  Tagetes (med gula inslag) bredvid en knallgul Tagetes, en mörkröd Petunia, någon annan gul blomma och en silverskimrande hängväxt. Det blev inte helt fel och den här röda Tagetesen är ju faktiskt riktigt vacker om om tänker efter. Den påminner lite om en sammetsröd Flamencoklänning där alla volangerna är gula på undersidan.


Bjuder på ett smakprov av vår nya portal också.

Publicerat i Allmänt
#1 / / Jenny:

vilken tjusig portal! Och tagetesen var fin den också. Det jag har emot tagetesar är att jag tycker de luktar äckligt.

#2 / / Malin:

Jenny; Helt rätt, men pelargoner luktar inte heller gott:/

#3 / / Jenny:

Nej, de gör ju inte det... Det är någon slags stickig lukt, som dessutom fastnar på fingrarna om man råkar ta på dem. Isch! Fast jag har haft pelargoner ändå. Man måste ju följa med i modetrenderna...

#4 / / Mamma:

Pelargoner och tagetes är det ju lite tantvarning på. Å andra sidan har de ju blivit väldigt inne. Om man tänker efter är de faktiskt väldigt fina, det finns ju så många olika varianter på dem.



Kram kram

#5 / / Malin:

Mamma; Fast det får inte bli för många av dem. När jag är 30 och tant på riktigt är det tillåtet med tagetes och pelargoner i större mängder;)

Kram kram!