Italien 19 september 2003.

Hittade en massa mail som jag skrev hem till Sverige under vår vistelse i norra Italien hösten 2003. Tänkte delge er min upplevelse av landet. Inte bara en kulturkrock - utan ganska många... Här nedan följer det första mailet hem efter att vi hade hittat ett Internetcafé intill vårt studenthus inne i Padova.  

19 september ? Vin, vin, massor av vin! 

Hej pa er!

Den har veckan har vi varit i Colli Eugani. En del av Padova som ligger ute pa landsbygden. Dar har tva supertrevliga italienare tagit hand om oss; Alessandro och Kristina. I tisdags hande inte sa mycket, i onsdags var vi bland annat till ett arkitektoniskt muséum i Este och sedan akte vi till en vinfabrik pa ett studiebesok. Efterat var det vinprovning:) I torsdags tog vi en promenad upp for nagra kullar sa vi kom till en stor gard med en stor villa - Villa Beatrice. Pa eftermiddagen akte vi till en av Alessandros vanner som ar vinbonde och gjorde ett studiebesok hos honom. Vi gick runt pa farmen och provade druvor. Vi trodde inte att det var SA stor skillnad mellan olika slags druvor! Efterat var det vinprovning sa klart! Jag minns inte riktigt om det var 5 eller 7 olika viner vi provade... Till det fick vi brod och en sadan dar special-korv som jag inte minns namnet pa. Hur gott som helst. Pa kvallen bjod de pa pizzarestaurant och propsade pa oss att prova Grappa... Det finns valdigt manga olika sorters grappa! Grappa di Frutatta (med fruktsmak) tyckte da jag var att foredra. Jag tog en annan sort och den smakade som Tequila... Idag var vi pa ett annat studiebesok. Det var ett 4 stjarnigt SPA-hotell I Abano! I alla basanger anvande de termioligiskt vatten - vatten som redan ar uppvarmt av alla kallor i bergen! Det var i princip bara tyskregistrerade Mercedez, BMW och Audi som stod utanfor hotellet. Nagon Schweizare ocksa. Gissa om man kande sig fattig?Imorgon aker vi antingen upp till Alperna, eller sa gar vi pa marknad har i stan.
Ha en trevlig helg!
Kramar fran Malin

    
Colli Eugani           Villa Beatrice              Ett munkkloster

        
Vindruvsodling           Vinet är på gång        Grappacisterner        Äntligen provsmakning!
Publicerat i Allmänt
#1 / / Tennis:

Låter underbart! Mmm VIN! =)

#2 / / Honkenponken:

Haha... säger som Tennis. Mmmm... vinprovning! :)

#3 / / Malin:

Tennis & Honken; Det kommer fler vinprovningar i senare brev;)

#4 / / H:

Ha ha ha Malin - berätta för mig varför vi hade studiebesök på det fyrstjärniga SPA-hotellet i Abano igen? :o) Kram på däää!

#5 / / Malin:

H; Haha! Jag minns inte varför vi var där, men jag ska se efter om jag hittar några bra anteckningar i min fina svarta bok med får på;) Minns i alla fall smaken på de där halstabletterna gjorda av tall...