Havsbris och Äppelblom

För ett tag sedan fick jag en enkät på mailen som handlade om olika sorters tvättmedel. Vilka man använder, hur ofta och så vidare. Jag märkte efter en stund att Grumme Tvättsåpa stod bakom enkäten. Tydligen hade det kommit två nya varianter på tvättsåpan. De skulle dofta äppelblom och havsbris och innehåller tydligen redan lite sköljmedel också. Jag hade inte sett dem och heller inte sett någon reklam för dem så jag kryssade bara i att jag köpte Via och att sannolikheten att jag skulle köpa tvättsåpa var ganska stor om priset var en aning lägre.

För några veckor sedan hade ICA ett erbjudande om fyra refillförpackningar Grumme Tvättsåpa för 100kr. Perfekt tänkte jag, nu kunde jag testa de nya sorterna äppelblom och havsbris. För det mesta kan man ju lite försiktigt öppna skruvkorken och lukta så att man vet om man gillar doften eller inte, men refillförpackningar är väldigt svetsade uppe i kanten och därmed svåra att smyglukta på. Jag öppnade förpackningen med äppelblom, slog över den i en PET-flaska (eftersom jag inte hade någon tidigare förpackning) och tyckte att det luktade lite konstigt. Lite som stark doft av modellera blandat med lite kemikalier. Jag tänkte att det nog ändå skulle bli en god doft i kläderna efter tvätten eftersom de flesta parfymerade tvätt- och sköljmedel doftar lite speciellt. När tvätten var klar och jag öppnade tvättmaskinen luktade det fortfarande modellera fast uppblandat med blöta kläder. Lite unket och inte minsta spår av någon äppelblom. Nu hade jag köpt förpackingen och då måste man ju använda upp den.

Igår var det dags att öppna nästa förpackning. Havsbris. Jag hade förväntat mig ett tilltalande stråk av tång och salt, men åter igen doftade det bara modellera med ett stråk av kemikalier. Havsbrisen och Äppelblommen påminner förvånansvärt mycket om varandra. Kanske har de av misstag hällt den ena sorten i den andra, men likväl så luktar det inte bra. Att vi har oparfymerat sköljmedel gör ju inte att dotfen blandas med någon annan doft som kan bli konstig heller.

Nu har jag två förpackningar vanlig Grumme Tvättsåpa kvar och jag är mer än glad att jag inte tog två äppelblom och två havsbris...
Publicerat i Allmänt