Får jag presentera mig som - Tjockis!

Hejsan! 
   Här är jag - Tjockis.
Just nu är jag inneboende hos Malin och M en bit utanför Borlänge där min mamma kommer från. Egentligen är jag en fin Uppsalakatt och sitter och drömmer om Maja Gräddnos om dagarna. Anledningen till att jag nu bor på pensionat är mamma och pappa har åkt till Amerikatt. Mammas bror bor därborta och jag fick inte följa med. Fast det gör inte så mycket. De är snälla mot mig här. Väldigt snälla faktiskt. De kelar och kelar och kelar och leker med mig. Dessutom har jag blivit serverad både tonfisk och Sheba. Smaskens!
Däremot finns det ställen här i huset som jag inte gillar speciellt bra. Vardagsrummet gillar jag inte. Badrummet känns inte heller speciellt bra. Jag vet inte vad det är som känns konstigt, men just i vardagsrummet är det lite läskigt.
    
Det är bäst att smyga in. Visserligen har de ett hål i golvet, men de har lagt över några plattor där nu så det ser inte lika konstigt ut, men sofforna är jag inte heller kompis med. Malin envisas med att bära in mig i vardagsrummet och sätta ner mig sofforna och hon verkar lite trög tycker jag för hon fattar inte att jag inte vill vara där. De är alldeles för mjuka de där sofforna och det känns konstigt under tassarna. Det känns inte alls som det gör hemma.


Men de var smarta här om dagen. Malin och M klädde deras julgran kvällen innan julafton och jag vågade inte lukta på den just då. Den luktade så starkt, men framåt natten avtog doftne och det var väl klart att jag var tvungen att lukta lite närmare. Om jag ska vara helt ärlig ville jag känna lite på glittret också. Vad jag inte hade räknat med var att den skulle trilla omkull. Träd brukar väl sitta fast? Malin var snabbt ut till köket och plockade upp granen och torkade upp allt vatten. Alla paket som låg under granen åkte först in i vardagsrummet. Sedan kom M ut från sovrummet och de ställde in granen i vardagsrummet. De tänkte väl att jag skulle låta bli den där eftersom jag inte gillar att vara där inne. Helt rätt, men inte för att den nu står i vardasrummet, utan för att jag blev skiträdd när den ramlade omkull. Som tur var blev varken Malin eller M arga på mig. De förstod nog att det inte var min mening att välta deras gran. Det bara råkade ju hända.... Och paketen som blev blöta, vad jag skämdes. Men Malin bara klappade mig på ryggen och sa att det inte gjorde något och att jag skulle vara rädd om granen i fortsättningen. Efter det har jag låtit den vara. Visst har jag luktat lite, men jag har låtit bli att ta på den i alla fall.


Nu är det sovdags. Jag har nyss fått lite gurka och lite majs. Majsen var supergod så den åt jag upp. Gurkan lämnade jag lite kvar av. Malin och M har ett högt klädskåp i hallen som jag bukar hoppa upp på. Där uppe har M ett par gamla handskar som är jättesköna att sova på. God Jul och god natt!

   /Tjockis

Publicerat i Allmänt
#1 / / slim:

Hihi, det är inte lätt att vara misse :) Men äter katter verkligen majs?
Gott nytt år på er!

#2 / / Tjockis:

Slim; Majs råkar vara jättegott! Jag känner mig missförstådd som katt när folk bara tror att jag gillar kött och fisk och torrfoder. Jag har läst om kostcirkeln och grönsaker är viktigt. Att jag inte kan ta åt mig näringsämnena spelar ingen roll. Frukt och grönt är godis;)