I brist på annat kan man fundera på det mesta.

I min almanacka här på jobbet står det att rötmånaden tog slut torsdagen den 23 augusti. Då har jag genast en massa frågor som dyker upp i huvudet.
- Varför tar rötmånaden slut den 23?
- Varför en torsdag?
Borde inte rötmånaden sluta den sista i månaden eller i alla lfall en söndag (när det är slut på en vecka). I och för sig står det att rötmånaden börjar den 23 juli, men jag tycker ändå att det verkar lite underligt. Varför inte måndag till söndag istället för en måndag till en torsdag? Då kommer nästa dilemma. Om jag hade en mjölkförpackning som gick ut den 23 (när det var rötmånad) kan jag då ändå konsumera mjölken den 24 när det inte är rötmånad? Om det hade varit rötmånad även den 24 hade man ju inte druckit av den oavsett om den hade luktat bra eller inte - bara för att det var rötmånad. 
Publicerat i Allmänt
#1 / / Honkenponken:

Haha... rötmånad är läskigt. Fult ord också förresten, eller hur?

#2 / / Malin:

Honkenponken; ja visst är det ett fult ord! Fast man kan ju ha röta själv också - alltså tur.

#3 / / Annaa M:

Rötmånaden följer den gamla bondepraktikan. Perioden började den dag då stjärnan Sirius i stjärnbilden Stora hunden första gången kunde iakttas i gryningen, dvs kring 22-23 juli, numera säger man att det är den period då solen står i Lejonets tecken. I flera länder kallas motsvarigheten till rötmånaden för just hunddagarna.

#4 / / Malin:

Annaa M; Jaha, jag misstänkte nästan något sådant. Fast det känns lite underligt att de skriver in något dyligt i en helt vanlig almanacka. Sedan är det ju inte helt lätt att hålla reda på alla stjärnbilder heller - speciellt inte Stora Hunden:/