En liten Hasselmus

Igår var jag ute och sprang en vända. På hemvägen hittade jag en liten, liten dunig boll mitt på vägen. Jag smög försiktigt fram och det visade sig vara en liten hasselmus. Stackarn var så rädd så rädd och låg bara och skakade på marken. Jag hjälpte honom (eller henne) av vägen och upptäckte då att vänster bakben var skadat. Förmodligen har den lilla krabaten precis undkommit en bil eller en cykel eller kanske en moped. Åååå vad jag hade velat ta hand om musen, stoppat ner den i en kartong hemma och matat den med nötter tills den hade piggnat på sig lite. Det gjorde jag inte och nu har jag nästan dåligt samvete. Ligger den fortfarande kvar i åkerkanten och plågas i hjäl eller har den lyckats undsätta sig i säkert försvar någonstans? Jag kommer aldrig att glömma de stora, svarta vettskrämda ögonen och den mjuka, mjuka pälsen. Pluttskrutten... Jag hoppas den klarade sig...
Publicerat i Allmänt
#1 / / mormor:

Såg en liten hasselmus i Sofieros trädgård H-borg . Den var jättesöt , prasslade i en lövhög och som du säger dessa stora nyfikna ögon. Mycket söt mus.

Kram