En helg i Dublin.

Här sitter jag och väntar på att få åka hem... Dödstrött efter helgen. Jag vet inte vad folk gör på jobbet på dagarna egentligen. Jag tror helt enkelt att de snackar för mycket med varandra för de jobbar alltid över en massa. Men jag vet inte...

Helgen spenderade jag i alla fall i Dublin. Egentligen skulle jag bara strosa runt på stan under lördagen och bara ta en kopp kaffe med mina danska kollegor som bor innen i stan. Naturligtvis lyckades de övertala mig att stanna kvar på fest. Vem tackar inte ja till det? Vad skulle jag göra i Arklow själv en lördagskväll? Sitta på Gin Mill ensam? Nej, gud så trist! Jag hade jätteskoj i storstan istället! Efter förfesten hemma hos en polsk tjej hamnade vi på en liten bar där vi dansade bra länge. Jag sov över hos mina kollegor och trots att de är skandinaver och jag sov med kläderna på under ett täcke vaknade jag flera gånger av att jag frös... Jag håller med AnnaM; man frysre mest hela tiden här - när man inte är hos sig själv, men då har jag å andra sidan inte sett min gasräkning ännu heller... Men jag försöker hålla nere värmen. Jag tänker lite på att det inte är så bra att vattnet i rören aldrig blir riktigt varmt heller. Ja, ja, om jag får legionella och dör så vet man ju vad det beror på i alla fall.

Är det någon (AnnaM t.ex) som vet vad "The Spike" inne i Dublin ska vara? Jag menar; betyder den något eller är det ett monument över något eller vad är det för något??? Samma sak gäller Mary Malone? Jag vet, jag vet - Internet, men det är mycket roligare om någon redan vet!

Måndag och som vanligt när det är måndag och det dessutom råkar vara -2° så funkade inte värmen på kontoret i morse och dessutom hade vattnet frusit. Varför är jag inte förvånad??? Vi svenskar här har ett stående uttryck: This is Ireland! När man börjar acceptera att saker inte är riktigt snygga men att de duger, då har man adopterat den irlänska kulturen. Det är som med mitt bruna hem. Det är absolut inte vackert, men med mina tillköpta bruna och beiga saker - så duger det...
Publicerat i Allmänt
#1 / / Mormor:

Ena dagen vår nästa vinter som det ska vara. Du får väl leta på ett badhus om det nu finns så du får en varm dusch. KRAM

#2 / / Annaa M:

The Spike är väl millenniemonumentet? Nästan på samma plats fanns för en hög pelare med lord Nelson högst upp! Den bombades av IRA i början av 60-talet.

Molly Malone har ju aldrig funnits och hade hon funnits så hade hon väl knappast sett ut som på statyn... vi har en replik av den här hemma! Men det är ju flickan i den berömda visan som "died in a fever" - enligt sägnen en epdiemi som orsakades av giftigt vatten från Liffey (utsläpp från Guinnessbryggeriet!) Dublin har ju under de senaste decennierna fått en rad lite udda statyer. Du har väl sett den kolorerade Oscar Wilde och Patrick Kavanagh på sin parkbänk?