Hockey?!? Det är ju rugby klockan 3!!!

Att läsa en Irländsk eller Brittisk tidning är inte helt okomplicerat. Jag har inte köpt dagstidningar i andra länder än dessa två förutom i Sverige så jag kan inte uttala mig om annat än dessa. Många tidningar har även här gått över till det så kallade tabloid-formatet. Det vill säga samma storlek som Aftonbladet och Expressen, men vissa är fortfarande i samma otympliga format som Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet med flera höll sig till tidigare. Det kunde gå an att läsa dessa tidningar om man antingen hade ett helt köksbord eller en hel säng för sig själv, men var man tvingad att sitta i en fåtölj eller dylikt kunde det gå med nöd och näppe eftersom de i alla fall faktiskt var hophäftade eller limmade. Här sitter inga tidningar ihop. Det är helt hopplöst att befinna sig någon annanstans än på golvet när man tar sig igenom dessa. Jag köpte Sunday Independent i söndags för att jag ville veta mer om vad som hade hänt uppe i Dublin. Eftersom det var en söndagstidning så var det ju naturligtvis inte en enda tidning. Det var sex tidningar i en… Fem i jätteformat och ett magasin.   Jag behöver inte fundera över vad jag ska läsa den närmsta veckan i alla fall!

Apropå nyheter så var jag inne hos grannarna och tittade på OS-hockeyn (Sverige-Finland). De har inte visat speciellt mycket OS på de vanliga kanalerna här. Finalen i damhocken visade de bara tredje perioden av. Jag har dock bara sett matchen i söndags. Mina grannar är ett par - en polsk tjej och en svensk kille. Han hade frågat nere på en av pubarna om de skulle visa hockey på någon av alla TV-apparater de har uppsatta och om inte om de inte skulle kunna visa det på en av de mindre apparaterna i alla fall. Till svar hade han fått en stirrande blick och svaret ”Ice-hockey?!? No way, it’s rugby at 3 o’clock!” Icke förhandlingsbart. Irland mot vet inte vilka i rugby… När det är OS-final i hockey!!! Ja, ja, jag klandrar dem inte. Irland är ju inte så stora i någon annan sport än rugby där de verkar vara ganska bra ändå, så jag får väl förlåta dem. Grannens TV var inte den bästa. Jag gissar att det är en 15” TV, så pucken var lite svår att se. Dessutom har de bara en lös antenn så det var rullande linjer över rutan genom hela matchen vilket gjorde det omöjligt att se pucken. Men huvudsaken var ändå att vi fick se matchen!

Jag hade räknat med att Sunday Independent skulle ha lite skrivet om OS i sin sportbilaga, men de hade inte skrivit en enda mening. Det var bara rugby, fotboll, hurling (en sorts inhemsk klubbsport) och ridsport. Enligt hyrestanten här så har Irland haft med en eller två tävlande i bob i detta OS, så ett litet, litet intresse borde ju ha funnits ändå…
Publicerat i Allmänt